Av Fiske - 2 september 2009 21:57

Onsdag eftermiddag och en gång till sista dagen innan jobbstart begav jag mig till klubbsjön i Ringamålaskogarna. Växlande molnighet och runt 20 grader i luften (ungefär samma temp i sjön skulle jag tro) var inte de bästa förutsättningarna för en lyckad fisketur, vilket senare skulle visa sig stämma.

När jag kom ner till sjön såg jag direkt två fiskar som hoppade och det såg hyfsat ut. Med hela sjön för mig själv jag rodde ut och började fiska med en montana-variant på flugtafsen. Efter ungefär en timme utan napp tog jag paus och intog medhavd lunch.

Med lite mat i magen fick jag nya krafter, bytte till en vit fluga med lite rött inslag, och fortsatte nötandet. Den friska vinden hade tilltagit i styrka och det gjorde såklart kastandet lite problematiskt. Jag lyckades faktiskt sätta flugan i kepsen en gång pga blåsten så det var tur att man hade huvudbonad på denna gång :-)

När ytterligare en timme förflutit utan minsta tillstymmelse till hugg lade jag ner fisket för dagen. Bättre lycka nästa gång förhoppningsvis!

Av Fiske - 31 augusti 2009 21:49

Sista lediga dagen innan det är dags att börja jobba igen tog jag en runda till Sternö för att kasta efter gädda eller nåt. Parkerade vid badplatsen och gick ut mot västra sidan av udden. Hittade inga direkta favoritställen utan provade lite olika platser men med enda resultat att jag fick "skit" på kroken. Detta trots att jag använde en flytande blåvit vobbler. Ganska kraftig vind från syd-sydväst gjorde att man oftast hade motvind när man kastade och tyvärr gjorde det att vobblern hakade upp sig då och då vilket är oerhört irriterande.

Så, efter knappa två timmars fiskande packade jag ihop och körde hem.

Av Fiske - 24 augusti 2009 08:34

Efter att ha hört att en kompis tagit gäddor på Gunnön tog jag på måndagkvällen en sväng ut till ön för att försöka få napp. Jag parkerade innan bron, tog spö och ryggsäck och gick iväg för att hitta ett första bra ställe att fiska på. Östsidan betades snabbt av och jag fortsatte ut på södra delen med tre stora vindsnurror vinande runt huvudet :-)

Tyvärr inget napp nu heller, det kändes som att det var mer öringvatten här så jag gick vidare till västsidan. Av röken från brukets stora skorstenar kunde man avgöra att vinden kom från öst och med kommande solnedgång var det en riktigt fin sensommarkväll.

Nästa stopp blev nedanför Hjalmar och där högg det plötsligt till!  Av ryckningarna i spöt och en del motstånd trodde jag att det var en mindre gädda som hade tagit mitt gulgröna skeddrag men när jag fick in fisken till kanten såg jag att det var en abborre. Tyvärr slapp den och simmade ner i blåstången igen. Nytt kast och nytt napp, en abborre igen men den slapp på samma sätt som föregående. Kanske var kroken i största laget för att borren skulle fastna ordentligt. Ett tredje kast gav återigen hugg och denna abborre fick jag upp, en grann fisk på drygt fyra hekto.

Efter denna "napporgie" tog det roliga slut. Kanske var det samma fisk som högg tre ggr i rad men hursomhelst så hände det inget mer och när mörkret började lägga sig begav jag mig hem för att rensa fisken.

Av Fiske - 16 augusti 2009 21:58

Söndag och fiskefebern sätter in. Det var länge sedan jag var ute och fiskade nu. Trodde inte det skulle bli något fiske den här söndagen eftersom det blåste mycket, men Anders och Joel hade bestämt med Marcus att det skulle bli en fisketur till Matgölet.

Väl på plats mötte vi fiskemaffian med bossen "Lasse" i spetsen. Det hade inte blivit något för gänget och bortförklaringen låg i för mycket blåst...

Vi gjorde iallafall ett försök och Anders och Joel började med att ta några kast från bryggan och i första kastet fångade Joel en abborre på sin "droppen".

Väl i båten började vi fisket och visst blåste det, det var svårt att ha koll på båten. Lasse hade rätt som vanligt, det var svårfiskat. Anders började med den säkra "Mörrum" och själv testade jag en ny fluga "Alexandra" som jag trodde mycket på, men icke. Men efter ett byte till "Hökensås-Montana" hände det - en regnbåge på ca. 1kg. Det blev också facit för söndagens fisketur.

/Micke

Av Fiske - 16 augusti 2009 09:17

Nu var det länge sen jag gjorde nåt inlägg i bloggen. Förklaringen ligger i att vi bott i sommarstugan hela semestern och där är det internetfritt (än så länge iaf). Det har blivit några kortare fisketurer till Matgölen utan resultat och även ett besök i Miedammen där jag lyckades fånga fyra mindre regnbågar och två ännu mindre abborrar.

Nåväl, denna söndag ville hela familjen ut i naturen och åkte därför till Matgölen för lite fiske men även svamp/bär-plockning. Vi fick med oss Linda, Patrik och Oskar så Patrik köpte gästkort för att oxå få prova fiskelyckan.

Själv valde jag flugspöt och började kasta med en gul fluga efter att ha rott ut i en av träbåtarna. Vinden var rätt frisk så det var lite begränsade kastmöjligheter. Gult var inte färgen för dagen så jag bytte till "masken", en orange sådan, och hoppades på hugg. Men inte heller denna lockade nån fisk. Efter intagande av medhavd fikakorg (extra välfylld sådan idag :-) var det dags att lämna över sjön till Jönsson-ligan & co.

Vi blev således utan fisk denna gång (Louise fick faktiskt en abborre som fick friheten åter) men blåbär och kantareller är oxå gott :-)

Av Fiske - 26 juli 2009 09:38

Högsommar och varmt i vattnet brukar inte innebära nåt vidare bra regnbågsfiske men jag åkte en sväng för att ta några kast ändå. Målet var egentligen Matgölen men jag stannade till vid Miedammen på vägen för att prova. Jag fick syn på fisk direkt när jag kom fram och började fiska med en gul fluga. Det nappade direkt och efter en kort drillning hade jag en kilos-båge inne vid bryggan som återutsattes. Efter ytterligare en fångade regnbågsöring bytte jag till en rosa fluga och den fungerade oxå bra. Totalt fick jag fyra regnbågar (varav en fick följa med hem) och två abborrar vilket var ett mycket bättre resultat än väntat.

Av Fiske - 25 juli 2009 23:26

Suget efter fiske ökar mer och mer och det var dags för ett besök i Matgölet. Jag ringde Marcus, nybliven sportfiskare i klubben, för att kolla om det fanns något intresse för lite fiske och fika. Macke hängde på och målet var att Macke skulle få sin första regnbåge i Matgölet på flugspö. För övrigt har Macke köpt ett nytt flugspö som är kanon. Ett Sierra-set som varmt kan rekommenderas.

Väl framme såg och hörde vi flera vak och chanserna kändes bra. Det började också så. Jag hann inte mycket mer än att lägga ut flugan förrän jag hade fisk. En fin 2kg regnbåge som fick följa med hem. Nu tänkte vi båda två att det kommer snabbt att vara färdigfiskat, men icke. Vi lyckades inte lura fler fiskar och Macke får vänta på sin första. Naturligtvis blev det fika och en go stunds avkoppling med bra väder.

Det känns som att regnbågarna är lite kluriga nu när det är varmt i vattnet.

Vi tar nya tag snart igen!

/Micke

Av Fiske - 30 juni 2009 23:44

Ja, så har man klarat av årets premiär med metspöt.

Tyvärr blev den inte så lyckad eftersom nappen lyste med sin frånvaro.

Måndag kväll åkte jag ut till Munkahusviken och metade i två timmar utan att flötet ville åka under vattenytan. Provade båda sidor om bron men det enda som syntes var småfisk som hoppade i ytan, undrar om det var gäddor som jagade?

Tisdag morgon åkte jag direkt ut till Vägga efter att ha lämnat dottern på dagis. Stannade en timme och intog under tiden medhavd frukost. Nästa stopp blev Drösebo som jag oxå gav en timme. Här fick jag faktiskt ett napp men på kastspö. En gädda på runt kilot (tror jag att det var) men efter en kort stund slapp den och jag fick fortsätta tomhänt till dagens sista fiskeplats - Stilleryd. På ön nedanför stugan fiskade jag ca en timme till, både mete och kast men sen tröttnade jag och gick upp till stugan för andra aktiviteter innan det var dags att hämta upp dottern på dagis.

Summa summarum: jag trodde inte det skulle vara så dåligt resultat på mete. Jag ska införskaffa ett nytt flöte, krok och sänken sen blir det fler försök att fånga abborrar!

>>L

Ps. Nu är det inglasade uterummet klart i sommarstugan, kolla bilden :-)