Alla inlägg under oktober 2012

Av Fiske - 25 oktober 2012 23:45

 

Onsdag eftermiddag var det dags att göra ett brejk i pappaledigheten för lite riktig ledighet, dvs fiske :-) 

När sambon kom hem från jobbet packade jag in alla grejer i vår mersa a-klass. Eftersom övriga bilar utgick från Karlshamn var jag själv i bilen vilket var tur, det hade blivit svårt att få plats med all fiske- och övernattningsutrustning för 4-5 personer i den lilla bilen. Hyfsat utrymme inne i kupén iofs men bagaget är inget att skryta med :-o Nåväl, jag tryckte in en skiva med Timo Räisänen i cd-spelaren och började min färd med Klavreström som slutmål. Knappt två timmar senare var jag framme vid fiskecampen, som inte är av någon vidare klass om jag ska vara ärlig (vilket jag också nämnt i tidigare inlägg). Övriga fiskegubbar var redan på plats och hade börjat värma på kvällens middag som skulle bestå av stekt fläskkött (var det karré kanske?), kokt potatis, sås, brysselkål, rödkål och äppelmos. Jag tog mina pinaler och installerade mig i eget rum, närmare bestämt nr 17. När maten var klar att intas intog vi varsin plats runt bordet och inmundigade måltiden som var helt ok. Mkt god sås men rödkålen hoppade jag över som vanligt. Dricka intogs oxå i vanlig ordning i form av pilsner, rödvin, snaps, whisky och tom en liten kaffegök slank ner, om än med tvekan ;-) Vid midnatt var det dags att avsluta kvällen, borsta tänderna och krypa till kojs. Duktig som man är hade jag såklart bäddat sängen tidigare på kvällen så det var bara att ställa alarmet på telefonen och somna in. 


Vid sextiden på torsdagsmorgonen vaknade jag av att det var stök i köket (som jag bodde granne med). Jag hörde någon nämna "vilket j-a väder, regnet bara öser ner" och det lät ju mindre bra. Men som tur var upphörde regnet medan vi åt frukost bestående av kaffe, jos och mackor. Halvåtta drog så fisket igång. Det hade ännu inte hunnit ljusna när jag gick mot dammen och skulle göra mitt första kast. Enligt ägaren av fisket hade orange funkat bra i K-ström senaste tiden och även jag har fått mycket fisk på samma färg så jag valde att börja med en Wooly Bugger Rubberlegs i nämnda färg. När jag förflyttat mig till gångbron såg jag dagens första fisk. Den var efter min fluga och var på väg att hugga två gånger men ångrade sig. Jag provade att kasta åt andra hållet, mot bilbron, och fick hugg. Jag var inte riktigt med på noterna så när fisken gjorde sitt första hopp lossade tyvärr flugan och det blev ingen fight. Efter detta debacle skulle det dröja till kl.11 innan jag fick napp igen. På samma ställe som jag påbörjade fisket imorse fick jag på en fisk. Jag märkte först inte att det var en fisk utan trodde jag fått bottennapp gånger två men sen kände jag att det rörde på sig. En seg regnbåge som snart var inhåvad utan något försök till rusning, vågen stannade på 4kg.

Klockan tolv var det dags att göra en paus i fisket och äta lunch. Norrhults restaurang och pizzeria förärades med ett besök och jag tog en kebabtallrik. Inte alls samma som hemma, denna variant bestod av gyros och en sås som var lite väl stark, cayennepeppar skulle jag gissa på. Jag brukar inte lämna kvar mat på tallriken men denna gången blev det ett antal pommes strips och sås som inte åts upp.  

Tillbaka i K-ström valde jag att prova en annan fluga vid namn Masken, en röd dylik. Jag tog mig till andra sidan från inkvarteringen sett och gjorde ett ganska kort kast. Men det högg nästan direkt. Och denna gången var jag inte heller beredd. Jag hade lite löslina ute och lyckades därför få för mycket spänn på linan när fisken rusade så han fick med sig både fluga och tafs... Snopet, men så går det när man inte gör förberedelserna ordentligt. Naturligtvis skulle jag (som jag brukar) bytt till en ny tafs innan jag började fiska men av ren lathet struntade jag i det idag. Förra gången flugutrustningen användes var i Strömhult i april...(missade att skriva inlägg då men jag tog full pott, dvs fyra fiskar den gången). Det var bara att ta nya tag och knyta på en riktig tafs, bytte samtidigt till en neongrön mask. Under eftermiddagen var det trögt fiske på de flesta håll även om det landades en och annan fisk. 

Efter att ha tillbringat hela dagen med dammfiske beslutade jag mig för att ta en runda nerom strömmen. Vid förra besöket i K-ström fick jag ingen bra inställning till strömfisket och det skulle bestå även efter dagens försök. Inte en skymt av någon fisk och när jag var längst ner i strömmen, där den vänder och rinner tillbaka, så började världens snöoväder! Mitt fiskeställ tål inte vatten så bra vilket medförde att jag var rejält blöt när jag var tillbaka i köket, där de flesta samlats pga ovädret. Som tur är varade det inte så länge utan efter en stund sken solen och det var dags att dricka upp kaffet och ge sig ut igen. Jag hade provat mitt favoritställe från förra gången tre gånger tidigare under dagen men det var helt dött. Faktum är att ingen i gänget hade tagit fisk på andra sidan bilbron. Men skam den som ger sig, så jag gick över vägen för att prova en gång till vilket skulle visa sig vara en bra idé. Där fick jag ett riktigt hugg och fisken rusade inte en, två eller tre, utan fyra gånger innan den lät sig håvas upp. Självklart var denna drillning dagens höjdare och resulterade i en mycket fin fisk på 3,2kg (överst på bilden).

Efter rensning, packning och städning var dagen till ända och kvar var bilresan hem. Det blev ingen rolig sådan eftersom det började snöa igen och inte så lite heller. Det blev till att ta det lilla lugna och köra i 70-80km tills det var tre mil kvar då snöandet upphörde. Skönt att komma hem och ta igen sig och även om det är kul och avkopplande att fiska fluga så är man ganska mör efter en heldag men det är det värt :-) 


Summering: Med tanke på att fyra av tio gick bom och det togs 17 fiskar totalt så får jag vara nöjd med två landade fiskar men hade jag varit lite mera alert samt haft riktig och färsk tafs från början hade fångsten varit den dubbla. Fiskarna är nu inlämnade på Sturkö rökeri. Har inte lämnat där tidigare men jag hoppas och tror att de kan sin sak så att det blir delikata ingredienser på 2012 års julbord :-)


>>L

Av Fiske - 8 oktober 2012 22:15

Ohoj!

Nu var det verkligen länge sen det kom nåt nytt inlägg på denna bloggen och en av de skyldiga är jag själv :-o

Men tyvärr är anledningen att det helt enkelt inte funnits tid till något fiske, eller rättare sagt det har prioriterats ner pga olika anledningar. 

Snart ska det dock bli ändring på det eftersom det blir ett nytt besök i Klavreström om ett par veckor. Ska bli riktigt skoj att komma iväg och fiska lite fluga, rapport om fisket kommer att dyka upp här så småningom.


                                            


Jag passar på att önska min blogg-kollega och fiskekamrat ett stort grattis på födelsedagen :-)


>>L 

Ovido - Quiz & Flashcards