Alla inlägg under september 2010

Av Fiske - 17 september 2010 06:00

Tänkte bara tipsa om en fiskebutik på nätet som just nu har höst-rea med 50% på allt i butiken. Själv beställde jag lite grejer häromdagen, bla gädd-wobblers, krokbryne och lite flugor. Snabb leverans och fraktfritt vid beställning över 200kr.

Kolla in www.fiskeflugor.se men snabba på för det är sista dagen idag!


>>L

Av Fiske - 12 september 2010 21:00

Idag blev det en kort tur med båten. På sedvanligt vis drog vi igång 8-hästarn och körde ut i Stillerydsviken. Eftersom det gick lite gammal sjö åkte vi inte så långt ut innan vi bestämde oss för ett första stopp. Sambon släppte i sin pilk och dottern skulle oxå ha en egen så jag fick vänta med att fiska och hjälpa henne istället.

Inget liv efter en kvart och vi bytte fiskeplats. Då var det dags för dottern att tröttna på fisket, vi fick ju ingen fisk och då är det inte så intressant för en 3-åring :-) 

Därmed tog det inte så många minuter innan vi beslöt oss för att lägga ner för dagen och åka tillbaka till bryggan. Dottern fick köra (dvs hålla i gashandtaget) på hemvägen och tyckte det var mycket roligt :-)


>>L 

Av Fiske - 5 september 2010 19:52

Idag var det dags för en tur med båten i det fina vädret. Pilkarna var med när jag och sambon åkte ut på havet i förhoppningen om att fånga torsk till middag. Vi stannade inte förrän vi nästan var i linje med Sternö udde. Där släppte vi ner våra pilkar och torsktackel och började dra. Det var rätt djupt så torsken borde finnas i närheten men det skulle dröja ett tag innan sambon lyckades få upp första fisken, en grann torsk på uppskattningsvis dryga kilot. Vi drev med vågorna och efter en stund ökade vinden lite i styrka så att vi rörde oss ännu lite fortare men i rätt riktning så det var helt ok. Tyvärr försvann solen strax bakom slöjmolnen och det blev genast kyligare vilket gjorde att vi valde att röra oss hemåt. Totalt fick vi fem fiskar varav två var för små så de släpptes tillbaka men de övriga tre vägde in på 2,6 kg så imorgon kväll lär det bli fisk på matbordet  


>>L

Av Fiske - 4 september 2010 15:46

 


Som jag hintade i gårdagens inlägg så blev det en sväng till Munkahusviken för att fiska efter abborre (mete) och/eller gädda (spinn). Efter en kort cykeltur från stan var jag på plats strax före elva. Började med att agna metspöt med mask och kastade ut. Det nappade nästan direkt men konstiga napp, när jag skulle dra upp och kroka fisken så kände jag ingenting. Samma scenario utspelade sig några gånger innan jag beslöt mig för att byta plats och samtidigt som metet låg i tog jag spinnspöt och började kasta i hopp om att någon gädda skulle tycka min vobbler såg inbjudande ut. 

När det inte ville nappa på varken det ena eller andra spöt gjorde jag en förflyttning till andra sidan viken. Här fick jag återigen napp på metet och fick upp några minimala mörtar som hade varit perfekta om jag hade tänkt meta gädda men så var inte fallet så mörtarna släpptes tillbaka.

Innan jag avslutade fisket och cyklade hemåt provade jag flera platser i jakt på gäddan men de ville inte vara med idag. Kanske för fint väder, kanske fel vindar, kanske fel färg på betet, kanske fel plats och fel tid, kanske bara otur...? Spekulationerna är många och kanske var det flera faktorer som gjorde att jag blev utan gädda idag men hursomhelst så blev det iaf ett par koppar kaffe ur den medhavda termosen :-)


>>L

Av Fiske - 3 september 2010 22:34

 

 


Fredag eftermiddag tog jag bilen till Gunnön för att prova om det nappade lika bra som sist vi var där. Både metspö och kastspö togs med och användes oxå.

Jag kastade i metet på ungefär samma ställe men det ville inte nappa. Västliga vindar och ganska klart i vattnet var kanske inte några bra förutsättningar för varken abborr-mete eller gäddfiske. Efter en dryg timmes fiskande och två förbrukade maskar packade jag ihop grejerna och körde hem.

Funderar på en runda till Munkahus imorgon, hoppas på bättre lycka då isåfall :-)


>>L

Ovido - Quiz & Flashcards