Alla inlägg under september 2008

Av Fiske - 28 september 2008 11:40

Sista söndagen i september drog Micke och jag till regnbågseldoradot

Harasjömåla för att prova lyckan. Vi slöt upp i Pukavik strax efter halvsju och efter en kort bilfärd med lite regnstänk på framrutan var vi framme vid sportfiskekontoret. Receptionen öppnade inte förrän kl.8 så det blev till att köpa fiskekort i automaten. Som tur var hade Micke två guldtior som krävdes för att få ut fiskekorten. Inget bra system så Micke skulle tipsa de ansvariga om möjlighet att betala med plastkort, typ parkeringsautomat.

Nåväl, med fiskekort på armen begav vi oss till Dammets gyl. På vägen dit passerade vi Björngylet och där var inte många bryggor lediga. Tyvärr var det likadant i Dammets gyl men vi plockade fram flugspöna och travade ut till varsin brygga och började fiska. Det skulle visa sig att detta skulle bli flugbytardagen framför alla eftersom fiskarna (jodå, att det fanns fisk i sjön bevisades av diverse plask med ojämna mellanrum) var ordentligt svårflörtade.

När jag hade provat bland annat appetizer, montana, orange dog nobbler, muddler minnow, en rosa  och en grön streamer utan framgång (Mickes byte av fluga var tvåsiffrigt) så var det dags för den efterlängtade fikapausen :-) 

Gott bryggkaffe och mackor satt fint och Micke bjöd även på hembakade bullar, vem som bakat var dock lite oklart men inte han själv ;-)

Efter fikat bytte Micke till flytlina och vi fiskade en stund innan sjön verkade rättså tom på liv och vi tog bilen till Björngylet. Nu var bara två andra fiskare på plats så vi kunde välja mellan flera bryggor. Vi intog två bryggor som låg nära varandra så vi kunde snacka lite mellan huggen... Efter ett tag tyckte jag att jag hade provat det mesta i min flugask och det fanns bara ett alternativ kvar, nämligen min specialare "masken". På tredje kastet var en båge efter masken precis inne vid bryggan men jag hann tyvärr dra upp flugan innan fisken högg. En stund senare hade Micke, i brist på annat, knutit på en Mickey Finn och samtidigt vakade det en bit utanför hans brygga. Micke lade ut flugan snyggt och strax hade fisken norpat betet och det blev en liten fajt innan dagens första regnbågsöring var håvad. Skönt att allt kastande gav utdelning till slut! 

Efter en snabb andrafika körde Micke hemåt (på invägningen stannade vågen på 1,3kg - en hyfsad fisk) medan jag begav mig först till Dammets gyl och sen till Björngylet igen för att fortsätta en stund. I fiskejackan hittade jag en rödvit fluga med ögon (Mickes regnbåge hade faktiskt en liknande fluga i käften så jag tänkte att den borde funka) och med denna lyckades jag faktiskt fånga två mindre regnbågsöringar innan fisket avslutades även för min del.

Summering: till slut en ganska lyckad fisketur med soligt och skönt väder.     

Med facit i hand kan man säga att vi valde fel dag att åka till Harasjömåla. På deras hemsida kunde man läsa att det togs 24 fiskar totalt söndagen den 28/9 medan det togs 72 respektive 59st dagarna innan (26&27/9). Det kan ha varit fler fiskare igång fredag-lördag men troligtvis var fiskarna både färre och mer på sin vakt efter två dagars tungt fiskande i sjöarna.


>>LoM 

Av Fiske - 13 september 2008 20:57

Hemkommen från en shoppingrunda i Karlskrona tyckte jag att det var läge för en kort fisketur i Mörrums SFKs vatten så jag packade in fiskegrejerna i bilen och körde norrut på riksväg 29 med Miedammen som mål. Jag hade inte fiskat i dammen på länge och tänkte det kunde vara värt att prova. Jag började att fiska fluga men när inte det gav något napp så bytte jag till spinn, tyvärr lika illa resultat där. Ett par plask efter fiskar som hoppade hördes under de timmar jag var på plats men det var allt. När jag väl var i krokarna körde jag och kollade läget i Matgölen. Där var det lugnt och fint. Jag tog några kast från båtbryggan för skojs skull men det gav ingen utdelning. Utan fisk begav jag mig hemåt men jag fick iaf en rejäl dos frisk luft och en stunds avkoppling :-) 


>>Lars

Ovido - Quiz & Flashcards