Alla inlägg under oktober 2010

Av Fiske - 28 oktober 2010 20:30

Efter att ha bytt till vintersulor på Skodan begav jag mig som planerat till klubbsjön för en stunds avkopplande flugfiske. På vägen dit började det komma lite regnstänk från den gråmulna himlen men det var väntat så jag hade förberett mig med stövlar och kläder som tål väta. Efter en kort biltur med Lundell i högtalarna var jag framme och redo att plocka ihop spö, rulle och fluga. Jag valde att börja med en vit fluga och tog första kasten från båtbryggan. Efter en kvart hade jag inte känt nåt hugg men sett ett par fiskar hoppa längre ut i sjön så jag beslöt att ge mig ut i en av båtarna för att kunna fiska av mera vatten. Innan båtfärden värmde jag mig med kaffe, banan och choklad. Väl ute på sjön lade jag mig till höger från bryggan sett. Fiskade 10-15 minuter utan napp, tog sen upp ankaret för att ro ett par varv runt sjön. Att "slöta" är lite latmansfiske enligt min mening men brukar vara effektivt och mycket riktigt så hade jag fisk på ganska snart. Firren drog ut hela fluglinan och en del av backingen innan jag kunde börja ta hem den. Eftersom jag hade tänkt besöka mormor och morfar senare under dagen så valde jag att behålla fisken till dem och inte släppa tillbaka den vilket jag oftast gör. Min digitala våg stannade på 1,64kg så det var en hyfsad fisk för att vara i Matgölen. Det blev ingen mer fisk även om jag hade några nafs på flugan (som jag innan fångsten bytt till en orange, för övrigt samma som funkade bra i flugströmmen för ett tag sen). Temperaturer för dagen: +10 i luften och +5 i vattnet.


>>L 

Av Fiske - 11 oktober 2010 22:30


Äntligen var det dags att besöka flugströmmen i Harasjömåla igen, tror det var närmare tio år sen sist. Hursomhelst så hämtade Patrik upp mig kl.7 på morgonen för vidare färd mot Forsbacka där den tredje fiskaren Stefan numera bor.

Strax före åtta var vi på plats och hämtade upp fiskekorten vid receptionen och åkte vidare mot strömmen. En kvart-tjugo minuter senare var Patrik först med att blöta flugan och det dröjde inte länge förrän han fick napp men tyvärr slet sig fisken efter en kort stund. Stefan hade lite pill med att fixa ny tafs så jag gick uppströms för att kolla läget. På min väg mot en bra fiskeplats passerade jag inte mindre än fem damer (!) iklädda fiskevästar med "fishing girls", en ovanlig syn må jag säga men trevligt att det finns tjejer som gillar att fiska oxå   

Väl på plats där Mjöldrängen övergår i flugström tog jag ett kast med en montana på tafsen och det högg rejält direkt. Tyvärr var inte jag riktigt på hugget så mitt mothugg blev inte som det borde och fisken slapp nästan direkt. Synd, för det verkade vara en pigg regnbåge. Jag fortsatte att fiska i samma pool ett bra tag innan jag gick neråt igen med frukostsug i magen, alltså dags för kaffe och mackor. Stefan hade glömt pulverkaffet hemma men som tur är så har han schyssta fiskekamrater så han slapp att dricka varmt vatten till smörgåsarna   


Med frukost i magen kände man sig redo för nya fångster, iaf Patrik och Stefan som lyckats ta varsin hyfsad regnbågslax innan första matpausen. Patriks var störst med 4,5kg medan Stefan tyvärr inte orkade över 4-kilos-strecket,
vilket han fick höra resten av dagen   
För egen del hade jag plockat fram polaroidglasögonen för att kunna se fisken i vattnet bättre. På hela dagen såg jag bara en fisk som var uppe i ytan och visade sig men det fanns en del fisk som stod och tjurade vid botten oxå.
Montanaflugan hade bytts mot en orange förtyngd variant som jag tagit bra med fisk på tidigare och det skulle snart visa sig vara ett bra val. Hugget kom oväntat men hårt och fisken gjorde direkt en rusning efter mitt mothugg. Det blev ett par tappra rusningar till innan fisken kunde håvas. Vikten var 1,75kg och således ingen jätte men när jag krokat av den märkte jag att den faktiskt var enögd, vilket jag aldrig varit med om. Innan det var dags för matpaus nr2 fick jag på ytterligare en fisk, denna gång en större båge. Jag vet inte om den var gammal och trött men den gjorde inte mycket motstånd utan försökte bara köra ner sig i botten. Efter någon minut fick jag hjälp av Patrik att håva fisken som skulle visa sig bli dagens största med knapp marginal, dvs 4,55kg.
Dagens allra största blev det tyvärr dock inte eftersom jag senare såg på harasjomala.com att även jag blivit slagen med 5gram men tvåa är oxå godkänt tycker jag   


Lunchen bestod av grillade kryddkorvar med bröd och kall pilsner, en mycket delikat måltid i naturen. Under eftermiddagen fortsatte fisket men det gick ordentligt trögt, inte bara för oss utan alla femton fiskare kändes det som. Visst togs det någon enstaka men av de 14 som totalt rapporterades in fångades merparten före lunch. Så brukar det iofs vara när det gäller dylikt put and take-fiske. Alltså blev det inte fler fiskar för vår del så vid halvfem lade vi ner eftersom vi var rätt trötta. Vi avverkade sista fikat med ljummet kaffe (min termos börjar bli uttjänt) och Patriks medhavda köpekakor   och åkte sen till fiskekontoret för invägning på officiell våg, rensning och rapportering.


Summa summarum så var det en härlig höstdag med fint väder, god mat och hyfsat fiske. Som Patrik sa ska man nog försöka fiska en dag mitt i veckan nästa gång så kanske det inte blir så många andra att trängas med. Jag skulle dock tro att det dröjer ett tag innan nästa besök i flugströmmen men förhoppningsvis inte tio år igen   


>>L

Ovido - Quiz & Flashcards