Alla inlägg under april 2011

Av Fiske - 20 april 2011 22:56

Då var andra turen i Pukavik avklarad. Pappa och jag körde ut en runda för att testa efter öring. Besökte 3 heta öringplatser, men dock utan resultat. Det känns att det snart kan hända något och idag kan jag inte skylla på för klart vatten. Det var lite lagom rörelse. Visst är man lite lat, det blev inte ett enda dragbyte utan jag körde med mitt röd/koppar-färgarde Snaps och pappa fiskade med Toby-silver.

Hoppas att det snart kan hända något, det kan behövas!!!


/Mikael

Av Fiske - 14 april 2011 23:00

Inget fiske-inlägg men jag tycker det kan vara på sin plats att gratulera Sveriges bästa ishockeylag till ännu ett SM-guld. Färjestad har krossat allt motstånd i slutspelet vilket 12-2 i matcher bevisar. Ingen torsk :) under ordinarie tid, bara två sudden-förluster. Härligt grabbar!!


>>L

Av Fiske - 9 april 2011 22:15

Så var det dags för vårens Strömhultsfiske med det vanliga gubbagänget.

Vid hemkomst från jobbet var det bara att bära ner den förberedda packningen till väntande bil som skulle ta oss mot de småländska skogarna där fisket är beläget.

Efter sedvanlig middag och dricka på kvällen steg jag upp vid halvsju och klädde på mig för att påbörja fisket. Jag valde en orange fluga som fungerat på regnbågsfiske tidigare och gick ner mot strömmen. Det tog inte alltför lång tid innan första fisken var landad. En mörk fisk på dryga två kilo med dåliga fenor, ingen höjdarfisk således men i Strömhult behåller jag alla fiskar jag får upp eftersom man betalar en bra slant för fisket. Jag landade min andra fisk efter en stund, tappade sedan två varav den andra slet av tafsen. Jag får nog se över tafsmaterialet och kanske inhandla en ny grövre variant till kommande fiske, man vill ju inte tappa fisk pga för klen eller dålig tafs..  Strax före lunch fick jag ytterligare ett napp och denna gång en stridbar fisk som gav bra motstånd. Efter fem minuters fajt fick jag hjälp med håvningen och en grann "båge" på nästan exakt tre kilo med hela fenor låg på land. Skulle tro att det är en av de finaste fiskarna jag tagit i Strömhult, kul :-)

När lunchen var uppäten (kött&grönsakssoppa med tillhörande ostmacka) fortsatte fisket men som brukligt var eftermiddagsfisket mycket sämre än på förmiddagen. Jag hade inte ett napp utan fick istället njuta av det fina vårvädret med sol och ca 10 plusgrader.

Vid halvfem var det dags för hemresa efter att fisken rensats, stugan städats och bilen packats full med väskor, stövlar, spön och fisk. Strax efter sju blev jag avsläppt i stan och sen blev det utdelning av fisk i vanlig ordning - de delades rättvist mellan syskonen i Mörrum. Återstår att se om man blir inbjuden till fiskmiddag framöver :-)


>>L 

Av Fiske - 8 april 2011 23:50

 

Ja det är bara att inse att man missade öppet mål. Dagen efter den officiella premiären i Mörrumsån fick jag chansen att själv fiska på Mörrumsåns norra del.

Det var snabba puckar, vilket gjorde att jag snabbt plockade ihop mina fiskegrejer som inte har varit igång sedan tidig höst. 

Självklart trodde jag att chanserna var mycket stora och det är de ju också dag 2 i Mörrumsån.


Jag begav mig iväg tidigt klockan 6.15 och jag fick en fin morgon, men mycket kall. Det frös till is i spöringarna och fisket var ganska kyligt. Nästan direkt kände jag att jag hade fel prylar med mig. Alldeles för lätta drag. Ganska mycket vatten i ån, vilket gjorde att jag inte fick ned dragen och det kändes att jag fiskade fel.

Det gjorde att morgonen blev fisklös, vilket även eftermiddagen blev. Eftermiddagen kan jag dock inte skylla på dragen, eftersom jag hann inhandla några tyngre.

Det är nog bara att erkänna att man är ganska så värdelös ibland.


Jag har dessutom hunnit med att ta några kast efter havsöring i havet. Lördagen den 2/4 skulle jag och pappa ha gjort en premiärtur med båten, men dimman låg tät så vi tog några kast i Norje dock utan resultat.   

Ovido - Quiz & Flashcards