Alla inlägg under april 2008

Av Fiske - 29 april 2008 22:52

Ja, då har man varit och fiskat sill. Det var många år sedan jag fiskade sill senast. Jag och min sambo Kristin åte ut till några klippor i Karlshamn för att testa sillfisket. Visst fick vi, men inte så många. Jag blev slaget med 2st sillar av Kristin. Jag lyckades få 8st sillar och så tappade jag 1 torsk.

Ja, vad ska man säga. Inte är det så spännande, men det är populärt att ge bort. Visst är det sedan gott att få tillbaka inlagd ättikssill.

/Mikael  (http://web.telia.com/~u53601146/)


Av Fiske - 28 april 2008 22:18

 

Pukavik 26/4
Då var det åter dags för en liten fiskeberättelse. Jag hade faktiskt inte tänkt att göra någon fisketur den här helgen, men när pappa frågade om vi skulle ta en tur med båten på lördagsmorgonen så kunde jag naturligtvis inte säga nej.
Pappa och jag åkte ut i ett härligt aprilväder. Mycket lite vind i nordostlig riktning och med en vattentemperatur kring 9-10 grader, goda förutsättningar för bra fiske.
Vid första stället kände vi inget så vi begav oss till Rödskären och nästan på samma ställe som Patrik fick fisk förra helgen var det nu pappas tur istället.
En mycket fin havsöring på 2,8kg föll för ett kopparfärgat/röd Snaps.
Riktigt roligt att pappa fick fisk, roligare än att själv få fisk!

Vad vi ännu inte har berättat är om Lasse och min fisketur tisdagen den 22 april. Kanske inte så mycket att berätta, men kvällen började med att jag fick en gädda på fluga inne vid båten. Gäddan vägde 1,5kg och återutsattes naturligtvis.
Någon havsöring blev det inte. Det blåste för mycket från öst så det var svårfiskat.
Nämnas kan att Lasse blev tvungen att köpa nya drag efter den turen. Sina två nyinköpta Snapsdrag försvann. Ett kastade han iväg och ett försvann i en Gäddmun. En grov gädda visare nämligen intresse för hans drag.

Ikväll, 28/4, gjorde jag några kast med mitt flugspö efter gädda vid båten i Pukavik. Efter gräsklippning tyckte jag att jag kunde få slappna av med några kast. Det blev napp, en gädda tog flugan och gav en ganska hyfsad kamp, men tyvärr tappade jag fisken intill land.

/Mikael
 

Av Fiske - 19 april 2008 22:35

Pukavik 19 & 20 april
Äntligen har det lossnat! Lördagen började med att Lars och jag skulle ta premiärturen med båten. Dagen startade inte så bra. Motorn ville inte kyla och årorna kändes inte helt färska. Detta gjorde att vi fiskade inomskärs kring öarna. Det visade sig vara ett bra val. Efter ett bottennapp och ett förlorat drag blev det till att sätta på ett nytt drag med ny färg. Valet hamnade på ett kopparfärgat Snaps med röd rygg. Redan på första kastet hade jag fisk. Tyvärr lossnade den nästan direkt. Något senare blev det ett tyngre hugg. Den här gången satt fisken bättre. Jag fick direkt se fisken i ett fint hopp, vilket gjorde att spänningen ökade och jag ville verkligen inte tappa den här fisken. Lasse håvade och jag hade satt personligt med en blank havsöring på 4,7kg.

Efter vår premiärtur blev det till att fixa nya åror och få koll på motorn. När detta var ordnat blev det en tur även på söndagen, då tillsammans med Patrik. Dagen började med att Patrik hade en efterföljare på samma ställe där jag fick fisk dagen innan. Efter förflyttning till Rödskären fick vi fisk. Det började med att jag fick en silverblank öring, eller var det en lax? Den vägde ca 1kg. Strax därefter fick även Patrik en silverblank öring. Båda fiskarna högg på koppar/röda Snaps och Toby.
Patrik fortsatte senare fisket nere vid Sillnäs med två efterföljare.

En riktigt härlig fiskehelg med sommarväder. Solen sken och vinden blåste endast med några få sekundmeter från nordost. Vattnet höll ca 7grader, perfekta förhållanden.
/Mikael

Blekingefiske - http://web.telia.com/~u53601146/index.htm

Av Fiske - 15 april 2008 18:51


Då var det dags för årets första gäddfiske. Körde ut efter jobbet till Munkahusviken för att ta några kast.På första kastet var det en fin gädda som följde efter ända in till bryggan men där vände den. Så jag kastade igen och då satt den.
En ganska hyffsad gädda på 6,32kg.
Efter detta bytte jag brygga. Hann knappt kasta ut wobblern förren det blev ett JÄTTEplask i vattnet, men tyvärr inte där wobblern var :-(

Blev ingen mer fisk men det verkar finnas gott om stora gäddor i viken nu, så det lär bli mer fiske dom närmsta dagarna. / Nilsson

Av Fiske - 8 april 2008 07:48

080406 Lyckad fiskedag i Strömhult trots otur med vädret.

Så var man tillbaka i Strömhult efter mer än 1,5 års frånvaro. Efter sedvanlig
kvällsmiddag med dricka och en del skitprat vaknade jag av att telefonens
alarm ringde kl 05:40. Vi hade bestämt att vi skulle börja fiska kl 6 men när
man tittade ut så ösregnade det. Ingen rolig start men det var bara att ta på
sig fiskemunderingen och ge sig ut. Förmiddagsfisket blev inte så lyckat som jag trott och hoppats. En återutsatt öring på runt 1,5kg och en tappad regnbåge var resultatet fram till lunch. Efter en guidad rundtur i fiskodlingen och gulaschsoppa i magen var det dags att fortsätta fisket. Fortfarande regn och det skulle dröja ytterligare några timmar innan det blev lite uppehåll.
Eftermiddagsfisket blev dock klart bättre med tre landade regnbågar. Jag var
långt från största fisken på 6,8kg men med serien 3.15, 2.7 och 2.1 var jag
helnöjd. 

>>Lars 

Ovido - Quiz & Flashcards