Direktlänk till inlägg 24 oktober 2014

Klavreström

Av Fiske - 24 oktober 2014 23:30

Torsdag kväll och ~1h40min bilresa innan ankomst till Klavreströms sportfiske (se kronobergssportfiske.se).

Sen mitt senaste besök för två år sedan hade nya byggnader för boende och samkväm uppförts, dvs ett hus med kök och matplats samt ett hus med tre rum á fyra bäddar. Ett rejält lyft jämfört med de lokaler som fanns tidigare.

Mat, öl, snacks, kaffe, godis och whisky intogs innan jag kröp ner i sovsäcken vid 23:30. Efter ca sex timmar väcktes jag av väckarklockan a.k.a mobiltelefonen, kläder på och sen frukostdags.

Alla var laddade men mörkret ville inte ge med sig, fortfarande klockan sju var det för mörkt för att inleda fisket men jag tog mina pinaler och vandrade upp mot dammen. I gatlysenas sken gjorde jag de första kasten med en vit fluga på tafsen (för övrigt samma typ av fluga som jag tog fisk på i K-ström senaste fast då i illgrön färg). Enligt ägaren Jonny hade vattnet vilat i två dagar och ny fisk satts i på onsdagkvällen så jag förväntade mig att det bara skulle smälla till. Men det gjorde det inte... Det dröjde en timme innan första fisken var håvad men sen fick jag två till på kort tid, båda var dock av mindre storlek så de fick friheten åter.

Efter en snabb förmiddagsfika bestämde jag mig för att kolla in "strömmen". Jag har aldrig gillat strömmen och inte heller tagit någon fisk där men jag tog en promenad längs strandkanten och stannade till för att prova några kast där det kändes välvårdat. Inte ett nafs förrän jag kom till sista poolen, eller pölen kanske man ska kalla den. Där drog jag på en fisk och jag lyckades landa den efter några minuters drillande. Min första fångst i strömmen! :-)

Lunchen intogs på ett pizzahak i Norrhult i vanlig ordning och sen blev det dammfiske igen. Mitt favoritställe på andra sidan stora vägen hade inte rosat marknaden denna dag men skam den som ger sig. Jag hade bytt till en illgrön fluga och tänkte att nu j-ar ska det nappa. Och det gjorde det efter en kort stund, och vilket napp sen. Fisken hoppade och rusade flera gånger och det var en riktig fajt innan regnbågsöringen hade tömt alla sina krafter så jag kunde få upp den på land. Dagens och även årets fiskeupplevelse!

När klockan närmade sig fyra kände jag mig rätt nöjd - full pott med en toppnotering på 5kg, ett par tappade fiskar, flera hugg och ett par återutsatta är ingen dålig utdelning. Efter fiskrensning, disk&städ i stugan, inpackning av alla prylar i bilen och hejdå till fiskegubbarna satte jag mig i bilen för hemfärd. Lite sliten men så är det efter en heldag med flugfiske. En väntande hemmagjord pizza och radion på hög volym gjorde att hemresan gick fint. Och inga älgar på vägen denna gång som tur var :-)


>>L

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fiske - 14 oktober 2014 16:00

Om lite drygt en vecka är det dags för höstfiske i Klavreström. Återkommer med rapport om fisket.   >>L ...

XL

Av Fiske - 8 oktober 2014 00:00

STORT GRATTIS PÅ HÖGTIDSDAGEN FISKEKAMRAT OCH VÄLKOMMEN IN I VUXENÅLDERN, DVS VI SOM PASSERAT 40!!!         ...

Av Fiske - 5 oktober 2014 21:00


  Första söndagen i oktober skulle det bli återkomst till Kronofisket i Harasjömåla efter några års frånvaro.Bilen startades upp strax efter halvsju på morgonen och färden mot norra Olofströmsskogarna började. Temperaturen pendlade lite upp och ne...

Av Fiske - 3 september 2014 22:30


  Länge sen jag skrev nåt inlägg i bloggen (gäller även min blogg/fiskekamrat :-) men det beror helt enkelt på att jag inte fiskat nåt vidare på sistone. Sommar, sol och semester brukar dock innebära ett och annat försök att lura abborren med metn...

Av Fiske - 1 september 2014 23:15


  Efter gårdagen fick jag blodad tand och gick på kvällskvisten i det fina sensommarvädret ner till Rolands brygga för att ta några kast. Hade för övrigt även köpt några nya wobblers som jag tänkte prova. Jag gick igenom fyra av fem utan att få an...

Ovido - Quiz & Flashcards