Alla inlägg under maj 2008

Av Fiske - 25 maj 2008 23:15

En liten semester!
Då har man varit en runda i Hökensås. Jag och Kristin hade bokat en stuga i Hökensås från fredagen den 23 till söndagen den 26. Nu blev det så att vi inte kom iväg förrän natten till lördagen eftersom jag blev bjuden på en galakväll. Väl hemma från festen begav vi oss iväg mot Hökensås, trots att klockan hade hunnit bli midnatt. Att köra på natten är faktiskt skönt och det går ju dessutom snabbare.
Jag hann sova cirka tre timmar innan det blev dags för fiske. Som alltid i Hökensås så blev det en runda till Prinssjön. Visst är det väl konstigt att man inte känner någon trötthet när det är fiske som väntar. Ganska snart hade jag fisk och som vanligt är det "Mörrum-flugan" som gav resultat. Det är verkligen en häftig känsla att få fisk i Hökensås. Det är en enorm krut i fiskarna. Fisken vägde bara 1,5kg men hade perfekta fenor. Innan jag åkte hem för frukost blev det ännu en fisk. Den fisken vägde bara ett kilo. Hade jag fortsatt fiska hade det nog blivit mer napp, det kändes så.
Fisket fortsatte på eftermiddagen och kvällen. Vi besökte Prinsjön, Sänksjön och Björnsjön. Jag tappade en fisk i Prinsjön, därefter var det stendött. Jag såg ingen som fick något.
Morgonen därpå åkte jag åter igen iväg till Prinsjön. Jag hade ett fantastiskt fiske! Det började med att jag tappade 3st. Därefter fick jag upp en på 1,4kg och sedan ännu en tappad. På varje ställe som jag stannade hade jag fisk.
Innan det var dags att åka hem stannade vi i Lilla-Grubben för att Kristin också skulle kunna fiska spinn. Det blev dock jag som fick ännu en fisk på ca 1kg.
En härlig weekend i Hökensås. Jag pratade med flera fiskare som hade ett trögt fiske. Receptet den här gången var sjunklina och "Mörrum-flugan". Fyra fiskar på land och fem tappade tycker jag är ett godkänt resultat. Hoppas att det kan bli en ny resa till Hökensås snart igen.
 

/Mikael
 

Av Fiske - 13 maj 2008 23:02

Gäddfiske den 9 & 13maj
Veckan avslutades med att göra en skön tur ut på havet. Samma goa känsla som en sommarkväll. Tanken var att dricka lite kaffe och möjligtvis ta några kast.
Fisket började snabbt efter en kopp kaffe och det gjorde även nappen. Jag var naturligtvis ute efter öring, men kunde känna att vädret har varit för bra och värmt upp vattnet lite för snabbt. Ute vid första öringstället hade jag dock en öring med efter draget, men också ett par hugg från gäddor.
Vi förflyttade oss och hamnade på det stället där Lasse blev av med ett av sina nya drag. Med andra ord ett lovande ställe för gäddfiske. Mycket riktigt, här fanns gäddorna. Det blev en kilos gädda på fluga (Gäddsara) och därtill känning av fem, sex stycken som jag inte lyckades kroka ordentligt. En trevlig fisketur, en härlig fredag i maj.

Det blev även en tur på tisdagen den 13maj. Jag åkte ut ett par timmar innan det var dags för Mjällby-match på TV. Jag siktade in mig på flugfiske efter gädda eftersom det blåste för mycket för öringfiske. Till slut hamnade jag återigen på Lasses heta gäddställe och där blev det en gädda på 1,1kg. Gäddan tog på en stor grön/gul fluga.
Gäddfiske med flugspö i havet är riktigt skoj!

/Mikael

Av Fiske - 5 maj 2008 21:58

Söndag eftermiddag och som avslutning på helgen begav jag mig till MSFK:s sjö för årets premiär. På vägen upp körde jag igenom ett par regnskurar men när jag kom fram möttes jag av en spegelblank sjö med flera vak och hoppades på bra fiske. Efter att ha kommit ut i båten började jag som vanligt fiska fluga men huggen lyste med sin frånvaro. Fyra flugbyten och en snabbfika senare valde jag att prova spinn och det nappade direkt men fisken fastnade inte på kroken. En knapp timme senare kunde jag dock vara nöjd med att ha fångat årets första regnbågar i Matgölen. Tyvärr visade det sig inte vara fiskar i bästa kondition så den nya fiskleverantören får enligt min bedömning underkänt. 

Nåväl, på hemvägen stannade jag till i Asarum hos mormor & morfar och de blev lika glada som alltid när man kommer med fisk :-)

>>Lars

Ovido - Quiz & Flashcards