Alla inlägg under oktober 2008

Av Fiske - 19 oktober 2008 10:56

Söndag eftermiddag och dags för ett nytt besök i klubbens vatten, Matgölen. När jag kom fram till "parkeringen" vid sjön var där redan tre bilar på plats. Skit oxå tänkte jag, då är väl hela sjön full av båtar med fiskare men där hade jag fel. Istället var det en familjeutflykt med tre skrikande ungar som skulle störa större delen av fisket...

Nåväl, jag hoppade i en båt, rodde ut och ankrade upp i viken till höger för att börja kasta. Det blåste ganska rejält, tom så att ankaret ibland inte klarade att hålla båten på plats så jag gick över till att ro istället. Slöjtningen resulterade i tre kraftfulla hugg på lika många timmar, nästan på samma ställe. På de två första huggen hann jag inte få tag i spöt och göra mothugg men på tredje hugget satt fisken där och den gjorde en rejäl rusning så att backinglinan fick användas, det är inte så ofta det händer :-)

Drillningen gick snabbt och snart hade jag en regnbågsöring på runt 1,5kg inne vid relingen och kunde enkelt kroka av fisken. Flugan som användes var en nyinförskaffad orange mask från flugor.se. De två tidigare huggen var dock på Mickey Finn respektive Jocke (oxå inköpt på flugor.se).


Samtidigt som jag var ute på sjön utspelade sig en smått fantastisk fiskehistoria inne vid båtbryggan. En av ungarna hade lyckats tappa i en mobiltelefon längst ut på bryggan och pappan hade förlängt en håv med en trädgren och stod och draggade i dyn i över en timme utan resultat. På väg att ge upp gjorde han ett sista försök och se på fan, när han fick upp håven ovanför vattenytan så låg telefonen i nätmaskorna!  Frågan om den fungerade efter en dryg timmes badande i Matgölen är dock oklart.


>>L

Av Fiske - 8 oktober 2008 08:25

Onsdag eftermiddag, en fin höstdag, lämnade jag dottern hos farmor och körde till Matgölet för en kort fisketur. Till min förvåning var det en annan fiskare på plats i sjön när jag kom fram men jag nöjde mig med att fiska från båtbryggan. Jag knöt på en appetizer som brukar funka bra och började mata ut sjunklinan. Som jag noterat tidigare hade linan börjat spricka. Inte bra men inte så konstigt efter flera års nötande i diverse regnbågsvatten. Måste komma ihåg att ta en sväng till ABU-shopen och kolla om de har nån bra och prisvärd lina (shopens öppettider under lågsäsong är tis,ons,fre 12-16 samt tors 12-18).

Nåväl, jag körde solfjädern som brukligt och efter en stund högg det till och jag gjorde mothugg. Det plaskade till när fisken hoppade för att försöka ta sig loss men efter en kort fajt så var fisken inne vid bryggan, en regnbågsöring på ca 1,5-2kg. Tyvärr var jag inte riktigt uppmärksam så fisken simmade runt en av vajrarna som håller bryggan och tafsen gick ganska så omgående av. Nu gjorde det inte så mycket, förutom att jag blev av med flugan, för jag hade tänkt släppa tillbaka bågen ändå.

Om någon annan nu lyckas få denna fisk att nappa igen så får de en bra fluga på köpet :-)

Jag plockade fram en ny appetizer ur flugasken och fortsatte fiska en stund utan att få fler napp. Guben som var ute på sjön i båt slöjtade förbi några gånger men fick inte heller han nåt napp så länge jag var kvar. Men vem vet, kanske blev fiskarna mer huggvilliga framåt kvällen? Det blir till att prova kvällsfiske nästa gång.


>>L 

Ovido - Quiz & Flashcards