Alla inlägg under april 2010

Av Fiske - 11 april 2010 11:06

Ja, då var båten i havet och tanken var att öringssäsongen kunde börja. Motorn startade bra och det blev en kort runda för att testa allt. Det blev också några kast för att testa fisket, men det var riktigt kallt ute på sjön. Pappa och jag bestämde oss för att ta kaffedrickandet iland, då uppstår problem.

Motorn vill inte kyla riktigt. Detta har jag varit med om innan och det blev till att börja ro. Att ro en liten plastbåt ska ju inte vara så svårt, men när det blåser så är det riktigt jobbigt. Vi kom iland eftersom vi inte var långt ute, men det blev till att ta med båtmotorn hem igen. Förmodligen är det impellern som krånglar nu igen. Vi får hoppas på att allt är fixat till nästa helg och att vädret gör det skönare att vara ute vid havet.  

/Mikael

Av Fiske - 10 april 2010 21:00


Hemma igen efter en lyckad fiskeresa till Strömhult.

Resan påbörjades på fredagkvällen och resan upp gick bra men tog lite tid eftersom vi gjorde två stopp, dels för att proviantera inför lördasgens frukost och lunch, dels för att hämta upp beställd kvällsmat på ett värdshus ett par mil innan Strömhult.

Snitsel med stekt potatis, sås , ärtor och lingon intogs tillsammans med öl och snaps när vi väl kommit fram och installerat oss i stugan. Tydligen hade vattenrören frusit på anläggningen för det visade sig att det inte var nåt vatten i kranarna vilket medförde att vi tyvärr blev utan kaffe.

Kvart i sex på lördagsmorgonen var det dags att klä på sig och ge sig ut i den kyliga morgonen. Termometern visade på minus 1 grad och innan solen orkat upp så frös det tom is i spöringarna när man fiskade. Vattentempen låg på fyra plus så frågan var hur pass alerta fiskarna skulle vara idag.

Fisket de tre timmarna innan frukost blev mycket bra för min del med tre landade regnbågsöringar, alla mellan 2 och 3 kg (2.5, 2.2, 2.6) De tre fiskarna nappade på samma fluga, en likadan som på bilden fast orange.

Efter frukost blev fisket trögare och det skulle dröja till efter lunch (gulaschsoppa på menyn i vanlig ordning) innan jag fick min fjärde fisk och därmed fyllt min fångstkvot. Också denna båge vägde 2,6kg (se bild). Jag fick faktiskt även en femte fisk, den minsta jag nånsin fått i Strömhult, vägde nog bara 3-4hg så den fick simma tillbaka i strömmen.

Sammanfattningsvis en bra fiskedag och hemresan gick snabbare och lättare mycket tack vare Sonny som underhöll med diverse historier i stort sett hela vägen hem :-)


>>L

Ovido - Quiz & Flashcards