Alla inlägg under juli 2013

Av Fiske - 31 juli 2013 21:30

Mitt i semestern fick vi besök av kompisar från Skåne med tillhörande barn :-)

Jag hade planerat att vi skulle meta i viken hemmavid och hade därför införskaffat lite metmask och ett nytt teleskopspö.

Onsdag em promenerade vi ner till bad/båtbryggan där vi hade sett en granne få napp några dagar tidigare. Jag hjälpte de stora barnen att sätta på mask på kroken och få i metet i vattnet innan jag fixade till mitt eget spö. På första stället vi provade var det bara massa småfisk som nafsade på mask och även flötet. Därför bestämde sig sambon för att prova på ett annat ställe (ungefär där vi sett grannen få napp). Då hände det grejer direkt och strax var det en abborre modell mindre landad. Vi hade en hink med oss som vi fyllde med vatten och lade ner fiskarna i så att barnen kunde titta närmare på dem. Metandet fortsatte och vi fick fisk allihop, både abborre och mörtar men de flesta fick friheten åter förutom en som T ville ta hem och dissekera, dvs skära upp och kolla hur fisken ser ut inuti. 

(Tyvärr så glömdes fisken bort i garaget och när vi kom hem efter ett par dagars vistelse i sommarstugan så luktade det mindre gott kan jag lova...)

Kul att metfisket blev lyckat med många napp, det behövs för att barnen ska tycka det är roligt och inte tappa sugen direkt. Givetvis avslutades bryggvistelsen med bad för samtliga i sommarvarmt vatten innan det blev skaldjurskalas på verandan :-)  


>>L

Ovido - Quiz & Flashcards