Alla inlägg under april 2009

Av Fiske - 29 april 2009 21:47

I övermorgon, fredag 1:a maj, är det dags för premiär i MSFKs sjöar. Det har utlovats fint väder så det blir säkert mycket folk i och runt sjön. För egen del blir det inget premiärfiske på fredag eftersom uterumsbygget i stugan är i full gång. Får se om det kan bli en sväng på lördag eller söndag annars får det bli nästa vecka.


>>L

Av Fiske - 20 april 2009 15:31

Idag damp nya numret av Svenskt Fiske ner i brevlådan. Som vanligt bläddrade jag igenom tidningen lite snabbt för att se om det stod något intressant, och det gjorde det: en 8-sidig artikel med 10 matnyttiga tips för vårens kustöringar. Så när man läst den vore det väl tusan om man inte skulle lyckas landa en havsöring :-)


>>L

Av Fiske - 19 april 2009 15:18

Söndag eftermiddag och jag fick en stund över så jag körde ut till Kofsa för att försöka lura någon typ av fisk att hugga. Solen sken, 8-10 grader i luften och en svag sydostlig vind som ökade efter hand skulle det visa sig. Vattnet var klart och vattenståndet lägre än normalt. Dessa förutsättningar var som den insatte förstår mindre bra för havsöringsfiske. Jag började ändå på östra sidan i Kofsa och fortsatte fiska av hela vägen runt till vindskyddet inne i kofsaviken utan nåt resultat. Därefter tog jag bilen till Drösebo i hopp om att gäddorna skulle nappa bättre där. Pga det låga vattenståndet blev det mest tång och andra sjöväxter på kroken så efter sedvanlig fika lade jag ner fisket för denna gång.


>>L

Av Fiske - 16 april 2009 21:42

Mötet med jobbet blev inställt och istället tog jag ännu en tur till Sternö för havsöringsfiske. Frisk vind från sydost och 8 grader i luften, antagligen lite mindre varmt i vattnet och det gick meterhöga vågor när jag kom ut till udden. Verkade rätt lovande men efter att ha fiskat av de platser där man kom till hyfsat utan att riskera att ramla i plurret visade det sig att det inte nappade denna gången heller.

Istället stannade jag till i Munkahusviken på vägen hem för att kanske lura en gädda. Solen var på väg ner och det blev ganska snabbt mörkt och på den korta stund jag fiskade fick jag enbart tång på kroken tyvärr.

Bättre lycka nästa gång förhoppningsvis :-)


>>L


Bildtext: Nya rullen - Cardinal 504ALB

Av Fiske - 13 april 2009 18:54

Efter att ha lagt klart trallen på nya altanen så tog jag fiskespöt och gick ner till viken nedanför stugan. Tanken var att kroka en gädda så jag satte på en wobbler och tog några kast. Helt plötsligt lät det twick när jag kastade ut. Tjorr på linan med följd att den gick av och wobblern seglade iväg och landade 30-40 meter ut i vattnet. Som tur var så var wobblern flytande så jag kunde knyta på ett nytt drag och köra lite castingövningar och efter mindre än tio kast fick jag in en träff på wobblern och kunde veva in den.
Fisket avslutades efter denna fadäs och sen bar det iväg hemåt.


>>L

Av Fiske - 11 april 2009 08:09

Lördag morgon kvarti7 hämtade jag upp Micke för en ny fisketur. Fiket i Mörrum hade som vanligt inte öppnat vid denna tidiga timme men som tur var så kunde man handla "bakvägen" så vi fick med oss frallor och bullar :-)

Var fisket skulle äga rum hade vi inte riktigt bestämt mer än att det var havsöring som gällde. Ett alternativ var att åka ut med Mickes båt som han sjösatt några dagar tidigare. När vi kom till Pukavik så såg det bra ut på sjön, dvs inte så mycket vind och vågor så vi beslöt att åka ut och prova.

Tyvärr visade det sig att fisken inte var på hugget och när man kom lite längre ut så blåste det rätt mycket vind från sydost så man låg inte ens still med ankare. Detta gjorde såklart att fisket blev lidande när man var tvungen att flytta båten med täta mellanrum. Efter att ha fiskat av Mickes heta ställen så körde vi in i en lugn vik för den obligatoriska fikastunden. Det satt verkligen fint med kaffe och tilltugg eftersom jag själv hade hoppat över frukosten.

På väg tillbaka tog vi en runda i gäddvikarna i hopp om att slippa komma hem tomhänt igen men det lyckades inte heller tyvärr trots att Micke plockade fram fluggrejerna.

Så var fisket över för denna gång och när jag lämnat av Micke vid sitt residens så fortsatte jag till sommarstugan där det bjöds grillad fläskkarré med potatissallad. Det var smaskens, bättre än fisk ;-)


>>L 

Av Fiske - 7 april 2009 22:30

Nu är nollan spräckt!

Pappa och jag åkte till båten för att byta tändstift och rensa munstycket för kylarvattnet på motorn. När denna lilla service var gjord åkte vi ut i Pukavik för att testa motorn och göra några kast efter öring. Det var en helt underbar kväll med spegelblankt vatten. Framme vid första öringstället gjorde vi oss redo för att kasta. Redan på första kastet kände jag något konstigt. I andra kastet fick jag känna årets första knyck i spöet. Det varade dock inte många sekunder. Jag kan inte avgöra om det var öring eller kanske en gädda. Vi fortsatte på några fler heta platser och började närma oss slutet på den första riktiga båtturen då det small till.

Fisken tog på ganska grunt vatten och betet var återigen en kopparfärgad Snaps. När väl fisken kom till båten kom det klassiska problemet, vi hade inge håv och jag såg att draget inte satt särskilt hårt i mungipan. Efter att jag hade missat ett par landningsförsök fick pappa tag i fisket och vi kunde glädjas åt en 2kg, något färgad, men mycket fin havsöring.

/Micke 

Av Fiske - 1 april 2009 16:47


OBS!OBS! Aprilskämt!!! :-)


Så var det äntligen dags för fångst efter flertalet bomfisken.
Ännu en gång var det Sternö som var målet för fisketuren. Som vanligt var ryggsäcken packad med fika, dragask, extrarulle och toapapper bland annat.
På första stoppet hände inget efter 10-15 kast så jag bytte plats och fick iväg ett hyfsat kort kast. Detta gjorde dock inget för efter några sekunders invevning högg det till rejält på gnosjödraget. Jag gjorde givetvis mothugg direkt och fisken satt!
Efter en kort fajt fick jag in fisken närmare land och såg en silverblank öring
på dryga 4,8 kg! Utan håv blev det vanskligt att landa fisken men som tur är
lyckades jag få ett bra tag om stjärtfenan och fick upp fisken ur vattnet.
Vilken härlig känsla att få tampas med en hyfsad öring och sen få upp första
för säsongen :-) 

Efter denna batalj lugnade jag ner mig med en kopp svart kaffe och hembakad kanelbulle (en favorit) sedan packade jag ihop och vandrade helnöjd mot bilen för vidare färd hem.


>>L

Ovido - Quiz & Flashcards