Alla inlägg under mars 2008

Av Fiske - 29 mars 2008 16:32

Vid nio-draget :-) gav vi oss iväg mot Lister. För första gången på ett tag skulle vi fiska tillsammans Micke och jag och förväntningarna var stora. Vädret var helt ok, mulet och 5-6 grader varmt. Regn var utlovat men det är ju bara bra för fisket och klär man sig rätt så är det inga problem. Efter ett stopp för proviantering på Statoil i Norje var vi framme i Sillnäs. När vi klev ur bilen hörde vi båda ett rejält brus och undrade hur det kunde komma sig, det var ju nästan helt vindstilla. Men det skulle vi snart få reda på...
Fyra danskar var på plats och höll på att ta på sig fiskemundering. Micke frågade om de brukade fiska här men vad vi förstod så hade de inga tips att dela med sig av.
När vi hade plockat fram spöna och krängt på oss vadarbyxorna märker jag att jag glömt fiskejackan hemma, inte så lysande... Inte så mycket att göra så det fick bli flisjacka istället och det funkade rätt så bra tack vare att regnet uteblev.
När vi efter en kort promenad kom fram till vattnet gick det rejäla vågor, därav bruset vi hört innan. Vågorna gjorde att det var svårt att vada och istället för att koncentrera sig på fisket fick man hålla koll på balansen så man inte ramlade i sjön.
Efter en stunds fiske utan resultat (en av danskarna fick en liten öring) bestämde vi oss att prova Lörby kladd med förhoppningen att det var bättre förhållanden där.
Väl framme vid kladden fick vi tyvärr se att det var tvärtom, snarare fler och högre vågor... Vi tog några kast och sen var det äntligen dags att fika :-)
Sex frallor med räkost och en kexchoklad senare bestämde vi oss för att lägga ner fisket för idag och åka hemåt.
Som ni säkert kan lista ut blev vi utan fisk, förutom en liten en som syns (?) på bilden. Inga ursäkter denna gång, hoppas på bättre tur nästa tur!

>>Lars

Av Fiske - 26 mars 2008 22:12

Det är lika bra och säga det med en gång. Ännu en fisketur utan fisk.

Jag besökte Fårabäck idag. Det blev en eftermiddagstur med kanonväder, en riktigt fin vårdag. Det är kallt i vattnet, endast 3-4grader. Vindarna kom från sydost. Förutsättningarna var bra, men det hjälpte inte. Jag träffade en annan fiskare på plats som hade en efterföljare.

Tyvärr är det för långt att gå i Fårabäck, så nästa tur blir i Blekinge med mer eftektiv fisketid.

Vad har jag för ursäkter idag? Skit i vattnet (gräs) och för lite fisketid.

Jag håller med, riktigt dåliga ursäkter.  Det är bara att ta nya tag.

/Mikael

Av Fiske - 24 mars 2008 11:47

Då var det påsk igen och jag som trodde att det skulle bli fint väder och goa fiskeutflykter. Nu är det istället riktig vinter med fler minusgrader och snö. Det blir heller inte bättre av att det blåser en hel del.
Patrik bjöd med mig till fiske i Lörby Kladd. Lörby ska vara ett bra ställe för havsöring och därför var det svårt att säga nej. Patrik har varit där tidigare i år, dock utan resultat. Nu var tanken att vi skulle ändra på detta. Visst såg det lovande ut. Det blåste ca 7sekundmeter från syd, men det gjorde inget. Lörby klarar sydliga vindar bra.
Det som förstörde fisket idag var det mycket grumliga vattnet. Det var som mjölkchoklad. Jag blir tvungen att skylla på detta. Som ni förstår blev det ingen fisk varken för Patrik eller mig. Jag tappade en gädda på ca 3kg ett par meter ut, vilket inte gjorde något eftersom det är havsöring vi vill ha nu.
Efter ett par timmar gav vi upp i Lörby, men jag stannade i Norje för ytterligare några kast. Där var det jobbigare i den sydliga vinden. Även där var vattnet mycket grumligt.
Nä, nu får det vara slut på bomturerna. Jag ska försöka fixa det den här veckan. Hoppas bara på bättre väder. Jag längtar efter våren!

/Mikael

Av Fiske - 16 mars 2008 21:50

På lördagskvällen blev jag medbjuden till fiske i Valjeviken av Patrik. Trots att jag egentligen skulle behöva en sovmorgon kunde jag inte låta bli utan tackade ja. Det här var första gången vi skulle fiska ihop Patrik och jag. Det var dessutom första gången som jag skulle försöka fånga havöring i Valjeviken med båt.

Klockan 6.00 hade vi sjösatt båten och var klara för fiske. Alldeles i början hade jag napp. Vad vet jag inte men något var det. Därefter blev det dock inget mer napp. Patrik hade en efterföljandegädda med in till båten. Gäddan kunde nog väga mellan 2-3kg. En mycket slö gädda som ställde sig under båten och försökte ta draget flera gånger utan att fastna. Nu gjorde inte detta så mycket eftersom det var öring vi var ute efter.

Efter 4 timmars intensivt fiske gav vi upp. 

Nu har det varit några fisketurer utan fisk, detta måste det bli ändring på!

/Mikael

Av Fiske - 8 mars 2008 14:10

Den här gången missade vi fisken. Det var en härlig lördag med sol och sydlig vind. Vi började fisket cirka halv nio. Trots att det inte var mycket vind gick det höga vågor som gjorde det lite jobbigt att vada bland stenarna.
 Vi var inte ensamma på plats utan det var också fem andra fiskare som försökte lura havsöringar till hugg. Inte någon lyckades trots bra förutsättningar. Återigen var det mycket högt vatten och frågan är om detta spelar stor roll i fisket.
 Det blev dock en god kopp kaffe och en skön stunds avkoppling.
 /Mikael
 

Av Fiske - 7 mars 2008 23:59

Fredig igen och jag slutade tidigt från jobbet för att hinna med en kort fisketur. För att hinna fiska så mycket som möjligt blev det Ortholmen eftersom transportmedlet denna gång var cykel. Mulet och lite vind men ändå skönt att komma ut i friska luften och ta några kast. Tyvärr blev det inget napp och någon fisk syntes inte heller till. Efterhand kom mer och mer dimma in från havet så efter 1,5 timme packade jag ihop och cyklade hem. En positiv grej var dock att trenden att sätta ett drag på varje fisketur bröts, alla grejer med hem denna gång. Hoppas på mer fiske snart och då med öringfångst :-)

>>Lars

Av Fiske - 7 mars 2008 22:00

Efter några heta tips om att Sillnäs skulle vara ett bra ställe för havsöring, blev det till att avsluta veckans arbete med en tur dit. Det blev inte så mycket fiske, men jag kommer absolut att åka dit fler gånger för att fiska. Där fanns flera ställen som säkert kan släppa ifrån sig fisk.

Hoppas att helgen ger någon bra fiskeupplevelse.

/Mikael

Av Fiske - 4 mars 2008 17:31

Det fina vädret idag gjorde att jag inte kunde låta bli att köra till Norje för att ta några kast. Direkt efter jobbet körde jag iväg och var snabbt på plats. Redan från början kändes det som att dagens fisketur skulle bli ren avkoppling och så blev det också. Inga tecken på fisk och högt vatten gjorde att fisketuren stannade på en timme precis. Det var dessutom vindstilla, vilket inte ska vara någon fördel vid öringsfiske. Hoppas att det istället kan bli någon tur till helgen och då med fångst. 

/Mikael

Ovido - Quiz & Flashcards