Alla inlägg under augusti 2008

Av Fiske - 31 augusti 2008 09:24

Sista sommardagen (enligt almanackan iaf) bestämde Micke och jag oss för en tur på Pukaviksbukten för öring & gäddfiske. Växlande molnighet och lätt vind från syd kändes som bra förutsättningar. Inga och Kjell hade förberett båten med fylld bensintank, flytvästar och plommon så det var bara för oss att hoppa i och Micke satte direkt kurs mot öringstället. Vi gled förbi de platser där Micke tog öring i våras men när huggen på våra blänkande drag uteblev bestämde vi oss för att åka in och kasta efter gädda istället. Micke bytte till flugspöt med den gröna discoflugan och lade ut den när vi kommit fram till gäddvattnet. Det tog inte många kast förrän en grann gädda hade huggt tag i flugan och det blev en kort men intensiv fajt innan det var dags för mig att använda Mickes nya pryl, nämligen en lipgrip. Som namnet antyder så ska man med denna mojäng greppa fisken i läppen för att lättare kunna lossa kroken och släppa tillbaka fisken. Det visade sig inte vara helt lätt att få tag i gäddans läpp när den inte öppnade käften men efter lite schabbel gick det vägen. Tyvärr hann vi inte få fram vågen innan gäddan slet sig loss och simmade tillbaka ner i det klara vattnet men vikten uppskattades till knappt tre kg. När Micke hade visat hur det skulle gå till var det min tur att prova gäddflugfiske men trots att Micke satt vid årorna och styrde oss rätt på giftiga fiskeplatser så blev det inget napp. Inte helt lätt att få ut den stora flugan kan jag säga men kul att testa! 

Vi fortsatte österut och jag bytte bete till en vobbler modell större. Micke föreslog att vi skulle ta upp kaffetermosen och fika men jag tyckte att vi kunde glida med vinden och ta några kast och fika när vi kom längre in i viken. På tredje kastet kände jag att vobblern fastnade lätt i botten men lossnade direkt och efter ytterligare lite hemtagning fick jag ett hugg. En hyfsad gädda visade sig strax i ytan och jag fick spänna backspärren för att kunna drilla fisken ordentligt. Ett par minuter senare tog Micke tag över nacken på gäddan och hivade upp den i båten. Vågen stannade på 3,1kg, en fin matfisk som jag behöll (kunde inte komma hem ytterligare en gång utan fångst ;-). När vi båda fått känna på fisk kunde vi fika i lugn och ro. Som vanligt smakade kaffet lika gott som alltid när man är ute på sjön! 

På hemvägen blev det några stopp till för att försöka lura fler gäddor men nappen uteblev. Micke och jag var dock nöjda med eftermiddagen och iomed att vi båda fick fisk får det anses som en lyckad fisketur.

Imorgon är det 1:e september och en av årets bättre månader för fiske börjar, vi får se hur väl det stämmer i år :-)


>>MåL

Av Fiske - 30 augusti 2008 09:05

Så var det äntligen dags för en fisketur efter en tids stiltje. Färden gick till Gunnön på lördagseftermiddagen. Det var ett bra tag sen jag var på Gunnön för jag märkte att jag glömt bort hur knepigt det var att ta sig fram till bra fiskeplatser. Med shorts och t-shirt ville jag inte ge mig in i buskar och snår utan istället blev det fiske från mer lättåtkomliga platser både ute på ön och på fastlandet. Tyvärr blev det varken fisk eller napp (förutom botten...) men jag fick en skön stunds avkoppling i det fina sensommarvädret :-)


>>Lars

Av Fiske - 26 augusti 2008 21:02

Nu var det ett tag sedan man var ute och fiskade. Därför var det skönt att ta en tur ut till Gunnön. Det var mest för avkopplingens skull, men visst är det också kul att få fisk. Siktet var inställt på gädda. Jag flugfiskade med GrönDisco. Det blev en mycket liten gädda som naturligtvis fick gå tillbaka igen. Det blir större nästa gång?!?


/Mikael

Av Fiske - 3 augusti 2008 01:16

Då har det blivit ytterligare en gädda till fångstrapporteringen.

Liksom tidigare var det en skön baddag ute på en ö i Pukavik. Fisket började med att Kristin övade flugkastning, vilket resulterade i att en stor gädda på cirka 5kg kom upp och hämtade flugan. Tyvärr hade vi inte kommit till den delen i utbildningen "hur man får upp gäddorna på land". Den stora gädda drog av tafsen. Tyvärr blev det inte någon mer gädda för Kristin, men jag själv lyckades landa en på 1,7kg i mycket fin kondition.


http://web.telia.com/~u53601146/

/Mikael

Av Fiske - 1 augusti 2008 13:31

Sommargäddor i Pukavik!
23, 25, 26 & 28 juli
Det var ett tag sedan vi skrev något på hemsidan, men nu är det dags.
Jag har varit ute och badat i det fina vädret. Det kan bli lite segt att bara sitta stilla under dessa varma dagar. Flugspöet är alltid med så det blir att man går omkring och kastar lite kring öarna. Nu har det gett god utdelning. Jag har lyckats landa 6 gäddor där den största vägde 4,5kg, vilket är ett personligt rekord för flugfiskad gädda. De andra gäddorna vägde: 1,1kg, 2,6kg, 2,6kg, 1,6kg & 1,3kg. Jag har enbart fiskat med en grön Disco-fluga. Gäddorna är nu i mycket god kondition. Den största gäddan höll jag på med i ca 10min innan den ens kom nära land - kul. Gäddorna verkar stå vid kanterna där grundområden går mot djupet.
Innan sommaren är slut vore det kul att öka personbästa lite till, vem vet???

http://web.telia.com/~u53601146/index.htm 

/ Mikael

Ovido - Quiz & Flashcards