Av Fiske - 24 oktober 2014 23:30

Torsdag kväll och ~1h40min bilresa innan ankomst till Klavreströms sportfiske (se kronobergssportfiske.se).

Sen mitt senaste besök för två år sedan hade nya byggnader för boende och samkväm uppförts, dvs ett hus med kök och matplats samt ett hus med tre rum á fyra bäddar. Ett rejält lyft jämfört med de lokaler som fanns tidigare.

Mat, öl, snacks, kaffe, godis och whisky intogs innan jag kröp ner i sovsäcken vid 23:30. Efter ca sex timmar väcktes jag av väckarklockan a.k.a mobiltelefonen, kläder på och sen frukostdags.

Alla var laddade men mörkret ville inte ge med sig, fortfarande klockan sju var det för mörkt för att inleda fisket men jag tog mina pinaler och vandrade upp mot dammen. I gatlysenas sken gjorde jag de första kasten med en vit fluga på tafsen (för övrigt samma typ av fluga som jag tog fisk på i K-ström senaste fast då i illgrön färg). Enligt ägaren Jonny hade vattnet vilat i två dagar och ny fisk satts i på onsdagkvällen så jag förväntade mig att det bara skulle smälla till. Men det gjorde det inte... Det dröjde en timme innan första fisken var håvad men sen fick jag två till på kort tid, båda var dock av mindre storlek så de fick friheten åter.

Efter en snabb förmiddagsfika bestämde jag mig för att kolla in "strömmen". Jag har aldrig gillat strömmen och inte heller tagit någon fisk där men jag tog en promenad längs strandkanten och stannade till för att prova några kast där det kändes välvårdat. Inte ett nafs förrän jag kom till sista poolen, eller pölen kanske man ska kalla den. Där drog jag på en fisk och jag lyckades landa den efter några minuters drillande. Min första fångst i strömmen! :-)

Lunchen intogs på ett pizzahak i Norrhult i vanlig ordning och sen blev det dammfiske igen. Mitt favoritställe på andra sidan stora vägen hade inte rosat marknaden denna dag men skam den som ger sig. Jag hade bytt till en illgrön fluga och tänkte att nu j-ar ska det nappa. Och det gjorde det efter en kort stund, och vilket napp sen. Fisken hoppade och rusade flera gånger och det var en riktig fajt innan regnbågsöringen hade tömt alla sina krafter så jag kunde få upp den på land. Dagens och även årets fiskeupplevelse!

När klockan närmade sig fyra kände jag mig rätt nöjd - full pott med en toppnotering på 5kg, ett par tappade fiskar, flera hugg och ett par återutsatta är ingen dålig utdelning. Efter fiskrensning, disk&städ i stugan, inpackning av alla prylar i bilen och hejdå till fiskegubbarna satte jag mig i bilen för hemfärd. Lite sliten men så är det efter en heldag med flugfiske. En väntande hemmagjord pizza och radion på hög volym gjorde att hemresan gick fint. Och inga älgar på vägen denna gång som tur var :-)

Av Fiske - 14 oktober 2014 16:00

Om lite drygt en vecka är det dags för höstfiske i Klavreström. Återkommer med rapport om fisket.

XL

Av Fiske - 8 oktober 2014 00:00

STORT GRATTIS PÅ HÖGTIDSDAGEN FISKEKAMRAT OCH VÄLKOMMEN IN I VUXENÅLDERN, DVS VI SOM PASSERAT 40!!!

Av Fiske - 5 oktober 2014 21:00

Första söndagen i oktober skulle det bli återkomst till Kronofisket i Harasjömåla efter några års frånvaro.
Bilen startades upp strax efter halvsju på morgonen och färden mot norra Olofströmsskogarna började.
Temperaturen pendlade lite upp och ner med en lägstanotering på 4,5 plusgrader för att under dagen fortsätta
upp till runt femton plus, således en härlig höstdag, frågan var om det även skulle bli en lyckad fiskedag.
En dryg timme senare parkerade jag utanför fiskekontoret som öppnade kl.8:00 så det blev tid för medhavd
frukost i form av ost&korvmackor och kaffe. Jag hade bestämt mig för att prova de "vanliga" put&take-sjöarna och efter att ha fixat fiskekortet fortsatte jag på ganska ojämna grusvägar till dagens första stopp Dammets gyl. Jag har fiskat (och fått fisk) i denna sjö innan och när jag kom fram var det en fiskare till på plats vid denna lilla, fina gyl. Flugfiskeutrustningen plockades ihop och jag valde att börja med en appetizer. Fiskeplats efter fiskeplats avverkades runt sjön utan att få något riktigt napp, ett par nafs var det enda som kändes. Flugbyte gjordes till en orange förtyngd fluga men det hände inget så jag bytte tillbaka till appetizer som oftast brukar funka bra. Men inte denna dag. Istället beslöt jag mig för att prova en "mask", frågan var vilken färg den skulle ha. I flugsamlingen fanns illgrön, orange, röd samt rosa och jag valde den förstnämnda. Detta flugbyte skulle visa sig vara mera lyckat och efter en stunds flugfiskande med den gröna masken, klockan hade hunnit bli runt 11:40, var den första fisken landad. En regnbågsöring modell mindre (9,5hg visade vågen vid invägning). Fångsten gav repat mod men jag tyckte det var dags att prova en annan sjö så jag hoppade in i bilen och körde till Björngylet, oxå en mindre sjö men med många fiskare på plats så jag fortsatte till Gategylet, den tredje rena flugfiskesjön bland put&take-vattnen. Vad jag kan minnas har jag inte provat Gategylet tidigare så det skulle bli intressant. Det började kurra i magen så efter att ha provkastat från tre olika bryggor slog jag mig ner på den fjärde för att äta flera medhavda mackor. Tyvärr hade kaffekoppen, dvs locket till termosen, blivit kvar i bilen så det blev en grön tuborg i solen istället, inte fel det heller :-) När lunchen var uppäten fortsatte jag promenaden runt sjön och stannade till och fiskade av de platser som såg bra ut och där det funkade att kasta fluga. När jag betat av 3/4 av sträckan, satt en grön mask och knappt känt en fisk stannade jag på en brygga där det var gott om utrymme för flugfiskefjottlande. Här både såg och kände jag fisk men de ville inte hugga ordentligt. Ända tills jag fick ett rejält napp! Fisken hoppade och rusade ett antal gånger innan jag fick in den till bryggan och kunde håva. Dagens andra fisk satt fint och var modellen större (1,4kg). Jag fortsatte att fiska på samma plats en stund men bestämde mig sen för förflyttning igen innan fika och avrundning av dagen. Så in med grejerna i bilen och iväg för att kolla läget i Björngylet igen. Fortfarande fullt med folk men bara för att ha provat alla tre FL-sjöarna så stannade jag till och gick ut på den enda brygga som var ledig av de tio. Femton-tjugo utläggningar av flugan fick räcka sen tog jag mig tillbaka till Dammets gyl för att avsluta dagen där den påbörjades. Väl framme gick jag runt till motsatta sidan från parkeringen, satte mig ner i gräset och hällde upp en stor kopp kaffe som intogs tillsammans med ballerinakex i eftermiddagssolens värmande strålar. Stärkt av koffeinet var planen att fiska av vattnet utanför de tre närmsta bryggorna. På första kastet på brygga 1 nappade det direkt! Hugget var ordentligt och fisken satt så det blev en drillning på några minuter innan regnbågen var håvad (dagens största med en vikt på 1,7kg). Det blev några kast ytterligare innan byte av fiskeplats till brygga 2 där regnbåge nummer 4 skulle landas ganska omgående. Dagens minsta (9hg) men fångsten innebar full pott! Helnöjd med dagen samlade jag ihop alla pinaler och gick tillbaka till bilen för färd mot invägning och registrering. Som tur var körde jag inte så fort på den lilla grusvägen för helt plötsligt ser jag en älg springa över vägen, bara tjugotalet meter framför bilen. Ingen fullvuxen sådan men skogens konung är ändå ett magnifikt djur att skåda :-)

Summering av dagen: mycket fint höstväder med delvis sol och lite blåst samtidigt som, efter mycket kämpande, fyra fiskar landades och ytterligare ett gäng hugg/känning av fisk ger ett högt helhetsbetyg. Förhoppningsvis dröjer det inte lika länge till nästa besök på Kronofisket i Harasjömåla.

Av Fiske - 3 september 2014 22:30

Länge sen jag skrev nåt inlägg i bloggen (gäller även min blogg/fiskekamrat :-) men det beror helt enkelt på att jag inte fiskat nåt vidare på sistone. Sommar, sol och semester brukar dock innebära ett och annat försök att lura abborren med metning och så var fallet i sommar oxå. Jag har inte långt till viken hemmavid och därmed har det blivit några besök på "badbryggan" för att meta, och faktiskt med napp varje gång - dock inga stora "borrar" men väl tillräckliga för att ta hem och steka. 26/6,1/7,24/8,3/9 är fyra datum som jag tillsammans med diverse bekanta har varit och metat med mask på kroken och bästa stället har alla gånger varit vid grannens båt. Jag har fortfarande maskar kvar i burken så vi får se om det blir fler försök att ta en rekord-abborre :-)

Av Fiske - 1 september 2014 23:15

Efter gårdagen fick jag blodad tand och gick på kvällskvisten i det fina sensommarvädret ner till Rolands brygga för att ta några kast. Hade för övrigt även köpt några nya wobblers som jag tänkte prova. Jag gick igenom fyra av fem utan att få annat än sjögräs och tång på kroken. Den femte wobblern var en lite mindre i storlek med färgerna röd och silver. På den lyckades jag lura på en av de minsta gäddor jag sett. Kolla bilden så förstår man hur glupska gäddorna är - fisken är inte mycket större än betet!  Hursomhelst, gäddan fick givetvis friheten tillbaka och jag fick en kul och avkopplande stund vid vattnet (såg förresten en gädda modell större ~2-3kg men den var inte intresserad av mina artificiella fiskimitationer).

Av Fiske - 31 augusti 2014 23:00

Efter att ha varit med familjen och letat efter nya bra svampställen i hemtrakterna beslöt jag mig för att ta en tur ut till Almö och kasta efter gädda. Det var strax efter lunchtid och förhållandena var rätt så idealiska skulla jag vilja säga med runt 18 grader i luften (ungefär samma i vattnet gissningsvis), mulet, lite småregn och ganska mycket vind från nordväst. Jag tog mina grejer ur bilen och började gå ut på halvudden. Stannade vid lämpliga kastplatser på norra sidan av udden och provade. Det hände inget på första stället, inte heller på andra men på tredje platsen jag provade fick jag napp! En liten gädda på mellan 0,5-1kg så den fick friheten åter. Några kast senare högg det till igen och det blev lite fajt innan ytterligare en gädda var landad. Denna hade svalt betet (ett skeddrag i koppar/svart) och hade dessutom två stora bölder, en på nacken och en på sidan så jag tog beslutet att avliva fisken. Jag tog några kast till innan det var dags att gå tillbaka till bilen och köra hem till väntande söndagsstek. Och det var tur eftersom när jag var nästan framme vid bilen så började regnet tillta rejält och det höll sen på större delen av eftermiddan & kvällen.

Kul när det nappar (inte alltid det händer som de flesta fiskare känner till) så det blir säkerligen fler besök på Almö - många fler vikar och uddar att prova :-)

Av Fiske - 11 april 2014 23:15

I mitt förra inlägg missade jag att nämna vilken fluga som gällde vid detta Strömhultsbesöket, nämligen Appetizer a.k.a Mörrum. Fiskarna fångades i dammen som sagt, två vid staketet och två på "udden" mittemot (Ekudden på kartan).