Alla inlägg under november 2008

Av Fiske - 15 november 2008 13:37

Kort rapport från höstens fiskeresa till Strömhult.

Som rubriken antyder gick det mycket bra för mig denna gång med 13kg regnbågsöring landad. Tyvärr var det inte en utan fem fiskar med denna totalvikt. Men mitt säsongsrekord från i våras putsades med 1,5hg iomed att största fisken vägde in på 3,3kg :-)

Annars hade vi samma otur med vädret som sist, dvs det regnade större delen av dagen och dessutom var det rätt kraftiga vindar vilket innebar att man fiskade i träd och buskar väldigt mycket mer än vanligt...

Första fisken nappade i "direktörshålan" på en appetizer. Det var nog den minsta regnbåge jag fått i Strömhult, men 1,7kg hade inte vart fy skam om det gällt kroksjön eller lindenborgsjön. De övriga fyra bågarna hade serien 2.5, 2.7, 2.8, 3.3 och togs alla på en orange fluga med svart huvud (för att flugan skulle sjunka fortare). Är du intresserad av hur den ser ut så lägg en kommentar med epostadress så kan jag mejla bild(er).  


Sammanfattningsvis var det som vanligt en kul resa och förutom vädret var allt lyckat. En grej som jag tror var avgörande för mitt resultat var nog att jag gjorde ett besök hos Bringséns och köpte en ny fluglina. Vilken skillnad att kasta jämfört med den gamla slitna sjunklinan! Rekommenderas verkligen, dessutom väldigt prisvärd (395kr).


Kolla in 3/5 av min fångst nedan, två varmrökta och en färskrökt :-)

De andra två gav jag bort till syster och bror.


>>L

Av Fiske - 2 november 2008 12:57

Ännu ett besök i fiskeklubbens sjö stod på programmet denna söndag. Bitvis solsken och lite vind var bra förutsättningar för en fin fisketur trots att termometern inte visade så många plusgrader. Väl framkommen till sjön blev jag varse att jag för en gångs skull slapp "trängas" med andra fiskare. Sjön låg spegelblank och vaken visade sig ganska frekvent. Det var nog egentligen en perfekt dag för torrflugefiske men av gammal vana började jag med sjunklina och knöt på en muddler. Jag tog en båt och rodde ut en bit och började kasta men inget napp direkt. Idag behövdes iaf inte ankare för att ligga still så jag förflyttade mig runt sjön med lugna årtag. Under ett sånt byte av fiskeplats fick jag ett napp och jag gjorde mothugg. Fisken satt bra och en kort stund senare kunde jag håva en grann regnbågsöring. Jag hade ingen våg med mig men hemma visade vågen senare på 1,46kg när inälvor och gälar var urtagna.


Det skulle visa sig bli eftermiddagens enda napp så efter en värmande kopp kaffe med tillbehör (hembakad kaka och apelsinchoklad :-) begav jag mig hemåt när skymningen började lägga sig över sjön. En avkopplande och rofylld (i dubbel bemärkelse!) fiske-eftermiddag var till ända, förhoppningsvis inte den sista i år. Det blir iaf en tur till, den 15:e är det dags för Strömhult igen :-)


>>L 

Ovido - Quiz & Flashcards