Alla inlägg under februari 2008

Av Fiske - 24 februari 2008 22:26

Åkte iväg på morgonen för att få ta några kast innan helgen var slut. Åkte till Fårabäck för att testa ett nytt ställe. Väl på plats blev det en lång promenad. Som alltid på en ny plats är det svårt att veta var man ska börja. Hittade ställen som såg lovande ut, men det blåste ganska kraftigt, vilket gjorde att jag fick leta upp en plats där jag kunde ha vinden i ryggen. Efter en stunds fiske bytte jag till "Spöket" och strax därefter blev det hugg. Var ganska säker på att det var en utlekt raga, men det visade sig vara blank öring på 1.3kg Efter några foto blev det återigen promenad till bilen. Ganska nöjd körde jag ifrån Fårabäck.
/Mikael

Av Fiske - 20 februari 2008 17:54

Lilla Vik 
 
Med spänd förväntan klev jag ur bilen i Vik klockan 8.30 och
 började att tackla spöet. Jag började med en pratstund med en
 fiskare som hade fiskat en stund. Han hade dock inte fått något,
 men hade sett en del fisk. Han berättade att det hade varit riktigt
 bra fiske vid andra tillfällen det här året.
 Jag vadade ut och tog ett försiktigt kast med dubb och fluga. Vid
 andra kastet händer det som inte får hända, skatbo. Varför kollar
  man inte upp rullen innan vårens fiske? Det var bara till att
 återvända till bilen för att hämta en ny rulle.
 Den här rullen skulle behöva en smörjning, men den fungerade.
 Efter en timmes fiskande fick jag äntligen ett hugg. Det var en
 silverblank havsöring, men för liten. Den fick gå tillbaka.
 Fisket var trögt och jag såg endast en annan fiskare som fick fisk.
 /Mikael
 

Av Fiske - 17 februari 2008 18:45

Jag fick lite blodad tand efter gårdagens fisketur till Tosteberga så när broderns födelsedagsfirande blev inställt så gav jag mig ut på Boön vid halvfyra för att ta några kast. Vädret var helt ok, mulet och ca 5 plusgrader. Vind från nord/nordväst var väl inte perfekt ur fiskesynpunkt men det innebar att det inte blåste så mycket på mig eftersom jag fiskade på sydsidan. Efter nästan två timmars fiske började det bli mörkt och jag packade ihop och begav mig hemåt. Resultatet två napp varav en fisk på land får anses godkänt, frågan är då vilken sorts fisk det blev? Jo, en torsk på runt 1kg. Jag var ju egentligen ute efter havsöring men man får vara glad om man får napp överhuvudtaget. Det var länge sen jag fiskade på Boön men det blir säkert fler besök eftersom det ligger nära och där fanns flera bra ställen att stå och kasta.



Av Fiske - 16 februari 2008 16:29

Fisket i Tosteberga gav mest gott kaffe och skön avkoppling. Det här var första gången vi besökte Tosteberga för fiske efter havsöring. Det kändes som om vi var på fel ställe och tyvärr hade vi nog fått lite hjälp av kartan över området om vi bara hade tagit oss tiden att titta på den. Det var ett par minusgrader i luften, men ändå skönt. Inte mycket till vind, vilket kanske var en nackdel.
Det blev till slut ett napp, en liten havsöring, men som släppte precis intill land.
Vi får nog ge Tosteberga en ny chans vid ett annat tillfälle. Kanske skulle det kunna löna sig att använda kastdubb och fluga?!?

Av Fiske - 15 februari 2008 23:09

Då blev det miss även vid årets andra fisketillfälle. Återigen var det havsöring som var målet. Jag började med ett besök i Norje Gryt, men kände inte till stället och bytte snabbt till Norje parkering. Inte heller där fanns det någon hungrig fisk. Lite vind och kallt, så pass kallt att det bildades is i spöringarna.

Av Fiske - 12 februari 2008 20:26

Äntligen har jag gjort årets första kast. Jag åkte ut till Pukavik för att ta några kast efter havsöring. Det var mest för att få känna känslan av att kasta och fiska. Det var mycket vatten, vilket gjorde det svårt att komma till utan stövlar. Jag kände inget, men nu är jag igång. Det blev bara en halvtimmes fiske och frågan är om jag vid nästa tur ska försöka med spinn, fluga eller kastdobb med fluga.

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards