Alla inlägg under augusti 2010

Av Fiske - 26 augusti 2010 21:00

Idag blev jag uppringd av en kompis som frågade om jag ville följa med och fiska gädda och det behövdes ingen längre betänketid för att svarade ja på den frågan :-)

Jag fixade en termos kaffe, drog på mig fiskekostymen och samlade ihop mina fiskegrejer innan jag blev upphämtad för vidare färd mot havet.

Väl framme blev det en kort promenad fram till fiskevattnet efter att ha riggat spöt med en färgglad vobbler. Kompisen har anammat jerk-tekniken så han hade sitt spö klart för fiske direkt. 

Det blåste friska vindar från väst och växlande molnighet vilket kändes som bra förutsättningar för att få fisk. Vi tog ett par provkast på läsidan innan det var dags att börja jakten på gäddan på västsidan där det var mer fart på vattnet. 

Efter fem minuter hör jag kompisen ropa "napp!" och mycket riktigt kunde han landa dagens första gädda, inte så stor men dock gädda och det känns alltid viktigt att få ett bevis på att det verkligen finns fisk på den utvalda fiskeplatsen.

Vi fortsatte att fiska med täta byten av fiskeplatser. Kompisen hann få en gädda till innan jag beslöt mig för att byta bete till en grön-gul-svart Bomber vilket skulle visa sig vara ett lyckat drag :-)  På andra kastet fick jag hugg och en kilos-gädda landades. Bara några minuter senare fick jag napp igen och denna gång en lite större fisk. Det blev en kort fajt innan fisken låg på land och jag kunde dokumentera fångsten med min nya SonyEricsson X10 Mini.

Totalt landade vi åtta gäddor i varierande storlek med min 3-kilos (uppskattad vikt) som största fisk. En fantastiskt rolig fiskedag där vi hade tur både med väder och fångst (alla gäddor släpptes tillbaka)   . Och visst fikade vi oxå :-)


Ps. En grej som man egentligen inte ska berätta inträffade när vi gemensamt skulle lossa vobblerns krokar ur käften på en av mina gäddor. Kompisen höll gäddan över nacken och jag pillade med krokarna. Plötsligt hoppar gäddan till och kompisen tappar greppet om fisken vilket resulterar i att jag får en krok rätt in i vänstra handens pekfinger, med hulling och allt. Inte så skönt kan jag lova. Som tur är löste det sig på ett bra sätt. Vi lyckades gemensamt få ut kroken ur köttsåret samma väg som den kom in med hjälp av min fiskekniv och det blev bara ett litet sår och vi kunde fortsätta fisket. Nästa gång kommer jag ha med både avbitartång och kroklossare så att man är ordentligt förberedd.


>>L

Av Fiske - 18 augusti 2010 19:30


Mer än halva augusti hann gå innan det blev dags för första metfisket för året (om man undantar lite slömetande på Immeln med ett par tusenbröder som fångst).

Jag skulle ta med dottern för att visa hur det går till när man metar och gjorde ett stopp vid Coop Forum för att inhandla ett barnspö men eftersom jag var så sent ute på säsongen så var de såklart slut. Alltså fick vi nöja oss med att dela på mitt spö som var ett teleskop-kastspö med en Cardinal GoldMax, dvs kastmete för att ha möjlighet att fiska över större områden än vad ett 5-6 meters traditionellt metspö klarar av. Jag bestämde att vi skulle prova Gunnön eftersom det är lätt att komma till där och där finns även bryggor som är barnvänliga.

Väl framme satte jag ihop grejerna, snirklade fast en mask på kroken och kastade ut. Glidflötet ställde sig fint i givakt och nu var det bara att invänta första nappet.

Det skulle inte dröja så länge innan vi hittade ett ställe där det nappade bra. Första fisken som ville äta upp vår mask var en id på ca halvkilot. Dottern tyckte det var mycket skoj när det nappade och jag vevade in fisken och drog upp den på land :-) När en dryg timme hade gått var det dags att packa ihop och åka hemåt. En lyckad met-tur med lite olika typer av napp och därmed olika fiskar på kroken som synes på bilden (från vänster: mört, abborre, abborre, id, id).

Förhoppningsvis blir det fler tillfällen att fånga större abborrar innan sommaren är till ända, det finns fler bra ställen att prova :-)


>>L

Av Fiske - 3 augusti 2010 19:15

  



Så har vi äntligen fått tag i en båtplats och fått båten i sjön, eller rättare sagt havet. Därmed blev det möjligt att komma ut och pilka torsk, som är ett enkelt men roligt fiske (om det nappar vill säga :-)

Efter att ha lämnat dottern hos mormor och morfar tog sambon och jag bensintanken och fiskegrejerna och körde ut i Stillerydsviken. Med hela åtta (8) hästkrafter gick det snabbt att komma ut och vi gjorde första stoppet med Sternö badplats i sikte. Min sambo fick första nappet (som vanligt) och det var en liten torskapinne som hon släppte tillbaka. Ett par timmar senare hade vi fiskat av rätt mycket vatten eftersom vi drev med vågor och vind. Resultatet blev mest småtorskar som inte var tillåtna att ta upp (minimått 38 cm) men jag fick även en matfisk på runt 1,5 kg som blev kvällsmat tillsammans med nypotatis, sås och citron, smaskens!  Mycket färskare fisk är svårt att få tag på :-)


Ps. Återigen ett ps istället för flera liknande inlägg. Det har blivit några pilkturer med plastekan under semestern men som nämnts tidigare mest små torskar och en och annan sill. Men finns det små så finns det säkert stora oxå, skam den som ger sig :-)


>>L

Av Fiske - 2 augusti 2010 18:45

Återigen är det ett tag sen jag skrev något inlägg i bloggen. Det beror inte på att jag inte fiskat för det har jag gjort en del men med varierande framgång vad gäller fångst.. Nej, orsaken är att det varit semester och vi har bott i sommarstugan där det inte finns någon internetuppkoppling vilket har både sina för- och nackdelar :-) 

Hursomhelst så var det en fin eftermiddag när min sambo, dotter och jag tog bilen upp till klubbsjön för lite avkoppling med flugfiske för min del och svamp-plockning för sambon. Inga andra på plats i/vid sjön så dottern och jag åkte ut i en båt och jag började kasta. Efter en stund blev dottern lite otålig så jag fick fortsätta "slöta" istället så det hände nånting :-)

Efter några varv på sjön kom sambon tillbaka från en runda i skogen, dock utan några svampar. Så summeringen blir att det var en skön dag i naturen men varken

svamp eller fisk med hem.


Ps. För att slippa skriva (och för att ni ska slippa läsa) fler inlägg utan napp så kan jag meddela att jag gjort 3-4 besök i sjön under semestern men bara fått fisk en gång. Två fiskar i sjön och en i dammen, alla av mindre storlek så de fick friheten tillbaka.


>>L


Ovido - Quiz & Flashcards