Alla inlägg under maj 2010

Av Fiske - 9 maj 2010 22:24

Söndagen den 9:e maj blev min premiär i klubbvattnen för säsongen, alltså en dryg vecka efter den riktiga premiären. Våren har ännu inte kommit till Blekinge utan temperaturen låg på runt 8 plusgrader och smått regn låg i luften när jag hade fått ihop flugfiskeutrustningen och tog de första kasten från bryggan eftersom båda båtarna var ute på sjön. Efter några kast fick jag dock tillgång till båt eftersom guben i den gröna båten var nöjd för dagen efter 10-12 tagna och tillbakasläppta fiskar. Det var fullt med liv i sjön och fisk hoppade lite överallt mest hela tiden.

Orange var inte färgen för dagen så efter en kvart utan hugg bytte jag till en montana och fick första fisken efter en stund. I vanlig ordning behöll jag första fisken för säsongen trots att den bara vägde lite drygt 7 hg. Bytte fluga igen och även fiskeplats och fick två små "bågar" till innan jag kände mig nöjd och rodde iland. En snabb fika innan jag rensade fisken satt fint efter ett par timmar på sjön. Till sist kan nämnas att vattentempen faktiskt var densamma som på land, alltså något varmare än i havet där havsöringsfisket fortfarande inte kommit igång, rätta mig om jag har fel :-)


>>L

Av Fiske - 3 maj 2010 11:00

  

Nu har man fått igång längtan efter att få fiska. Marcus och jag begav oss ut i Pukavik för att få tag på någon silvrig fisk. Det var ett stålande väder och vi njöt verkligen av att vara ute den här morgonen. Tyvärr blev det ingen fisk. Anledningen kanske var att det var för bra väder och kristallklart i vattnet. Kanske inget för fiskar som är något skygga. Vindarna kanske gjorde sitt också, det blåste inte mycket och det var nordvästliga.

Själv försökte jag med Snaps-daget i rött/koppar vilket har visat sig givande vid den här tiden. Det märks också att det fortfarande är kallt i vattnet trots att vi nu är i maj-månad. Några påstår att fisken fortfarande inte riktigt har lämnat Mörrumsån, men det skulle ju ändå kunna finnas några blänkare som inte varit i ån.

En sak är säker, det är gott om laxanät ute i bukten nu.

Vi försökte också efter gäddor på slutet, men även här kändes det som att det var för klart i vattnet. Vet heller inte hur det är med leken just nu.

Vi får ta nya tag och än är det inte för sent att få en öring.

Av Fiske - 1 maj 2010 11:15

  

Då var årets premiär i klubbsjön avklarad. Anders, Joel och jag åkte upp till sjön vid middagstid. Väl framme var vi ensamma vid sjön, vilket gjorde mig något osäker på om det var premiär den 1maj eller inte. Men visst var det så. Vi tog en båt och snart kunde vi testa flugspöet för första gången det här året. Tyvärr upptäckte jag att mitt korkhandtag hade lossnat något, vilket måste fixas till.

Jag lyckades få första nappet och fisken var i mycket fin kondition med fina fenor. Storleken var också bra. Jag hade bestämt mig för att inte ta upp någon fisk, vilket jag heller inte gjorde. Det blev till sist 3stycken och en tappad innan vi begav oss hemåt. Anders fick också 2st mycket fina fiskar. Alla fiskar tog vi på en orange-fluga.



Ovido - Quiz & Flashcards