Av Fiske - 9 februari 2011 17:15

Bildtext: Mieån norrut från E22.

I helgen som gick var det som bekant premiärfiske i Mieån. När vattnet hade fått vila två dagar tänkte jag att det kunde vara dags att prova fiska i ån under onsdagen. Fint väder hade utlovats och det stämde för en gångs skull.

Jag började mitt fiske vid gamla bryggeritomten. Där var det gott om plats så jag satte ihop fluggrejerna och flugfiskade en stund medan jag bit för bit förflyttade mig till första bron strax innan city gross. På andra sidan bron var det lite mer träd och buskar i vägen så jag fick fixa till spinnutrustningen oxå innan jag fortsatte min vandring norrut. Vid varje plats där man kunde komma till och kasta stannade jag och tog några kast men utan att se eller känna någon fisk. När jag kom till bron vid brandstationen fick jag byta till den västra sidan för att kunna fiska vidare men bytte tillbaka till östra vid Lidl. Där såg jag andra fiskare för första gången (jag som trodde jag skulle ha hela ån för mig själv) och inte en eller två utan fyra stycken så det är antagligen den norra delen som fiskas mest och därmed ger mest fisk.

Hursomhelst, de andra fiskarna var på motsatta sidan så jag kunde i lugn och ro fortsätta mitt fiskande tills jag var framme vid gamla stenbron i Janneberg. Inte en skymt av fisk på hela sträckan gjorde mig lite besviken så det blev en tråkig vandring tillbaka till stan och jag hann även med att sätta mitt drag men det gjorde inte så mycket det var ju ingen fisk som ville nappa på det ändå...

Summering av dagen: det tog ca 3,5 timme att fiska av sträckan från stadsportsgatan till janneberg (inklusive kort kaffe/lunchpaus). Ingen fisk som syntes eller nappade men för 60kr (priset för ett dagskort) var det kanske inte mer att vänta sig. I fortsättningen blir det till att jaga öring i havet istället, inte det lättaste men iaf gratis

Av Fiske - 7 februari 2011 19:03

Trots gårdagens klena resultat blev det en andra havsöringstur måndag eftermiddag. Denna gång en plats lite närmare stan. Vädret var  ungefär samma, dvs måttlig vind från syd-sydväst, ett par grader varmare i luften och mulet. Jag valde samma bete som igår dock en något tyngre variant för att kunna kasta lite längre.

Under ungefär en timme förflyttade jag mig längs strandkanten och fiskade av det mesta av vattnet utan någon tillstymmelse till hugg. Därför bestämde jag mig att det inte var rätt dag idag heller för öringen att nappa.

Mitt motto att för varje gång man är ute kommer man ett steg närmare storfångsten gäller som vanligt och därmed är det kanske nästa gång som det smäller till :-)

Av Fiske - 6 februari 2011 20:00

Tre mörka och kalla månader har gått sen mitt senaste inlägg och därmed även sen min senaste fisketur. Så idag var det dags för årets första öringfiske. Efter en lugn start på dagen och korvgrillning i stugan kände jag sug efter att åka ut till Sternö och ta några kast. Gårdagens premiär i Mieån hade vad jag hört gett en del fångster (men mestadels regnbågar läste jag sedan på nätet) och det kändes bra eftersom det hade töat och varit plusgrader senaste dagarna.

Jag körde till mitt vanliga ställe och tog en liten promenad innan jag var framme vid vattnet. Betet för dagen blev ett röd/koppar-färgat Snaps-drag och jag fiskade väl en timme innan skymningen började smyga sig på. En svag sydlig vind och två plusgrader verkade dock inte vara rätt, det blev nämligen inget napp. Som brukligt hade jag termometer med mig och jag mätte upp en halv grad (+) i vattnet vilket är lite för kallt och förklarar därmed frånvaron av fisk/napp.

Hursomhelst, nu är första turen avklarad och det lär bli flera framöver.

Av Fiske - 28 oktober 2010 20:30

Efter att ha bytt till vintersulor på Skodan begav jag mig som planerat till klubbsjön för en stunds avkopplande flugfiske. På vägen dit började det komma lite regnstänk från den gråmulna himlen men det var väntat så jag hade förberett mig med stövlar och kläder som tål väta. Efter en kort biltur med Lundell i högtalarna var jag framme och redo att plocka ihop spö, rulle och fluga. Jag valde att börja med en vit fluga och tog första kasten från båtbryggan. Efter en kvart hade jag inte känt nåt hugg men sett ett par fiskar hoppa längre ut i sjön så jag beslöt att ge mig ut i en av båtarna för att kunna fiska av mera vatten. Innan båtfärden värmde jag mig med kaffe, banan och choklad. Väl ute på sjön lade jag mig till höger från bryggan sett. Fiskade 10-15 minuter utan napp, tog sen upp ankaret för att ro ett par varv runt sjön. Att "slöta" är lite latmansfiske enligt min mening men brukar vara effektivt och mycket riktigt så hade jag fisk på ganska snart. Firren drog ut hela fluglinan och en del av backingen innan jag kunde börja ta hem den. Eftersom jag hade tänkt besöka mormor och morfar senare under dagen så valde jag att behålla fisken till dem och inte släppa tillbaka den vilket jag oftast gör. Min digitala våg stannade på 1,64kg så det var en hyfsad fisk för att vara i Matgölen. Det blev ingen mer fisk även om jag hade några nafs på flugan (som jag innan fångsten bytt till en orange, för övrigt samma som funkade bra i flugströmmen för ett tag sen). Temperaturer för dagen: +10 i luften och +5 i vattnet.

Av Fiske - 11 oktober 2010 22:30

Äntligen var det dags att besöka flugströmmen i Harasjömåla igen, tror det var närmare tio år sen sist. Hursomhelst så hämtade Patrik upp mig kl.7 på morgonen för vidare färd mot Forsbacka där den tredje fiskaren Stefan numera bor.

Strax före åtta var vi på plats och hämtade upp fiskekorten vid receptionen och åkte vidare mot strömmen. En kvart-tjugo minuter senare var Patrik först med att blöta flugan och det dröjde inte länge förrän han fick napp men tyvärr slet sig fisken efter en kort stund. Stefan hade lite pill med att fixa ny tafs så jag gick uppströms för att kolla läget. På min väg mot en bra fiskeplats passerade jag inte mindre än fem damer (!) iklädda fiskevästar med "fishing girls", en ovanlig syn må jag säga men trevligt att det finns tjejer som gillar att fiska oxå

Väl på plats där Mjöldrängen övergår i flugström tog jag ett kast med en montana på tafsen och det högg rejält direkt. Tyvärr var inte jag riktigt på hugget så mitt mothugg blev inte som det borde och fisken slapp nästan direkt. Synd, för det verkade vara en pigg regnbåge. Jag fortsatte att fiska i samma pool ett bra tag innan jag gick neråt igen med frukostsug i magen, alltså dags för kaffe och mackor. Stefan hade glömt pulverkaffet hemma men som tur är så har han schyssta fiskekamrater så han slapp att dricka varmt vatten till smörgåsarna

Med frukost i magen kände man sig redo för nya fångster, iaf Patrik och Stefan som lyckats ta varsin hyfsad regnbågslax innan första matpausen. Patriks var störst med 4,5kg medan Stefan tyvärr inte orkade över 4-kilos-strecket,
vilket han fick höra resten av dagen
För egen del hade jag plockat fram polaroidglasögonen för att kunna se fisken i vattnet bättre. På hela dagen såg jag bara en fisk som var uppe i ytan och visade sig men det fanns en del fisk som stod och tjurade vid botten oxå.
Montanaflugan hade bytts mot en orange förtyngd variant som jag tagit bra med fisk på tidigare och det skulle snart visa sig vara ett bra val. Hugget kom oväntat men hårt och fisken gjorde direkt en rusning efter mitt mothugg. Det blev ett par tappra rusningar till innan fisken kunde håvas. Vikten var 1,75kg och således ingen jätte men när jag krokat av den märkte jag att den faktiskt var enögd, vilket jag aldrig varit med om. Innan det var dags för matpaus nr2 fick jag på ytterligare en fisk, denna gång en större båge. Jag vet inte om den var gammal och trött men den gjorde inte mycket motstånd utan försökte bara köra ner sig i botten. Efter någon minut fick jag hjälp av Patrik att håva fisken som skulle visa sig bli dagens största med knapp marginal, dvs 4,55kg.
Dagens allra största blev det tyvärr dock inte eftersom jag senare såg på harasjomala.com att även jag blivit slagen med 5gram men tvåa är oxå godkänt tycker jag

Lunchen bestod av grillade kryddkorvar med bröd och kall pilsner, en mycket delikat måltid i naturen. Under eftermiddagen fortsatte fisket men det gick ordentligt trögt, inte bara för oss utan alla femton fiskare kändes det som. Visst togs det någon enstaka men av de 14 som totalt rapporterades in fångades merparten före lunch. Så brukar det iofs vara när det gäller dylikt put and take-fiske. Alltså blev det inte fler fiskar för vår del så vid halvfem lade vi ner eftersom vi var rätt trötta. Vi avverkade sista fikat med ljummet kaffe (min termos börjar bli uttjänt) och Patriks medhavda köpekakor   och åkte sen till fiskekontoret för invägning på officiell våg, rensning och rapportering.

Summa summarum så var det en härlig höstdag med fint väder, god mat och hyfsat fiske. Som Patrik sa ska man nog försöka fiska en dag mitt i veckan nästa gång så kanske det inte blir så många andra att trängas med. Jag skulle dock tro att det dröjer ett tag innan nästa besök i flugströmmen men förhoppningsvis inte tio år igen

Av Fiske - 17 september 2010 06:00

Tänkte bara tipsa om en fiskebutik på nätet som just nu har höst-rea med 50% på allt i butiken. Själv beställde jag lite grejer häromdagen, bla gädd-wobblers, krokbryne och lite flugor. Snabb leverans och fraktfritt vid beställning över 200kr.

Kolla in www.fiskeflugor.se men snabba på för det är sista dagen idag!

Av Fiske - 12 september 2010 21:00

Idag blev det en kort tur med båten. På sedvanligt vis drog vi igång 8-hästarn och körde ut i Stillerydsviken. Eftersom det gick lite gammal sjö åkte vi inte så långt ut innan vi bestämde oss för ett första stopp. Sambon släppte i sin pilk och dottern skulle oxå ha en egen så jag fick vänta med att fiska och hjälpa henne istället.

Inget liv efter en kvart och vi bytte fiskeplats. Då var det dags för dottern att tröttna på fisket, vi fick ju ingen fisk och då är det inte så intressant för en 3-åring :-)

Därmed tog det inte så många minuter innan vi beslöt oss för att lägga ner för dagen och åka tillbaka till bryggan. Dottern fick köra (dvs hålla i gashandtaget) på hemvägen och tyckte det var mycket roligt :-)

Av Fiske - 5 september 2010 19:52

Idag var det dags för en tur med båten i det fina vädret. Pilkarna var med när jag och sambon åkte ut på havet i förhoppningen om att fånga torsk till middag. Vi stannade inte förrän vi nästan var i linje med Sternö udde. Där släppte vi ner våra pilkar och torsktackel och började dra. Det var rätt djupt så torsken borde finnas i närheten men det skulle dröja ett tag innan sambon lyckades få upp första fisken, en grann torsk på uppskattningsvis dryga kilot. Vi drev med vågorna och efter en stund ökade vinden lite i styrka så att vi rörde oss ännu lite fortare men i rätt riktning så det var helt ok. Tyvärr försvann solen strax bakom slöjmolnen och det blev genast kyligare vilket gjorde att vi valde att röra oss hemåt. Totalt fick vi fem fiskar varav två var för små så de släpptes tillbaka men de övriga tre vägde in på 2,6 kg så imorgon kväll lär det bli fisk på matbordet