Alla inlägg den 5 oktober 2014

Av Fiske - 5 oktober 2014 21:00

 

Första söndagen i oktober skulle det bli återkomst till Kronofisket i Harasjömåla efter några års frånvaro.
Bilen startades upp strax efter halvsju på morgonen och färden mot norra Olofströmsskogarna började.
Temperaturen pendlade lite upp och ner med en lägstanotering på 4,5 plusgrader för att under dagen fortsätta
upp till runt femton plus, således en härlig höstdag, frågan var om det även skulle bli en lyckad fiskedag.
En dryg timme senare parkerade jag utanför fiskekontoret som öppnade kl.8:00 så det blev tid för medhavd
frukost i form av ost&korvmackor och kaffe. Jag hade bestämt mig för att prova de "vanliga" put&take-sjöarna och efter att ha fixat fiskekortet fortsatte jag på ganska ojämna grusvägar till dagens första stopp Dammets gyl. Jag har fiskat (och fått fisk) i denna sjö innan och när jag kom fram var det en fiskare till på plats vid denna lilla, fina gyl. Flugfiskeutrustningen plockades ihop och jag valde att börja med en appetizer. Fiskeplats efter fiskeplats avverkades runt sjön utan att få något riktigt napp, ett par nafs var det enda som kändes. Flugbyte gjordes till en orange förtyngd fluga men det hände inget så jag bytte tillbaka till appetizer som oftast brukar funka bra. Men inte denna dag. Istället beslöt jag mig för att prova en "mask", frågan var vilken färg den skulle ha. I flugsamlingen fanns illgrön, orange, röd samt rosa och jag valde den förstnämnda. Detta flugbyte skulle visa sig vara mera lyckat och efter en stunds flugfiskande med den gröna masken, klockan hade hunnit bli runt 11:40, var den första fisken landad. En regnbågsöring modell mindre (9,5hg visade vågen vid invägning). Fångsten gav repat mod men jag tyckte det var dags att prova en annan sjö så jag hoppade in i bilen och körde till Björngylet, oxå en mindre sjö men med många fiskare på plats så jag fortsatte till Gategylet, den tredje rena flugfiskesjön bland put&take-vattnen. Vad jag kan minnas har jag inte provat Gategylet tidigare så det skulle bli intressant. Det började kurra i magen så efter att ha provkastat från tre olika bryggor slog jag mig ner på den fjärde för att äta flera medhavda mackor. Tyvärr hade kaffekoppen, dvs locket till termosen, blivit kvar i bilen så det blev en grön tuborg i solen istället, inte fel det heller :-) När lunchen var uppäten fortsatte jag promenaden runt sjön och stannade till och fiskade av de platser som såg bra ut och där det funkade att kasta fluga. När jag betat av 3/4 av sträckan, satt en grön mask och knappt känt en fisk stannade jag på en brygga där det var gott om utrymme för flugfiskefjottlande. Här både såg och kände jag fisk men de ville inte hugga ordentligt. Ända tills jag fick ett rejält napp! Fisken hoppade och rusade ett antal gånger innan jag fick in den till bryggan och kunde håva. Dagens andra fisk satt fint och var modellen större (1,4kg). Jag fortsatte att fiska på samma plats en stund men bestämde mig sen för förflyttning igen innan fika och avrundning av dagen. Så in med grejerna i bilen och iväg för att kolla läget i Björngylet igen. Fortfarande fullt med folk men bara för att ha provat alla tre FL-sjöarna så stannade jag till och gick ut på den enda brygga som var ledig av de tio. Femton-tjugo utläggningar av flugan fick räcka sen tog jag mig tillbaka till Dammets gyl för att avsluta dagen där den påbörjades. Väl framme gick jag runt till motsatta sidan från parkeringen, satte mig ner i gräset och hällde upp en stor kopp kaffe som intogs tillsammans med ballerinakex i eftermiddagssolens värmande strålar. Stärkt av koffeinet var planen att fiska av vattnet utanför de tre närmsta bryggorna. På första kastet på brygga 1 nappade det direkt! Hugget var ordentligt och fisken satt så det blev en drillning på några minuter innan regnbågen var håvad (dagens största med en vikt på 1,7kg). Det blev några kast ytterligare innan byte av fiskeplats till brygga 2 där regnbåge nummer 4 skulle landas ganska omgående. Dagens minsta (9hg) men fångsten innebar full pott! Helnöjd med dagen samlade jag ihop alla pinaler och gick tillbaka till bilen för färd mot invägning och registrering. Som tur var körde jag inte så fort på den lilla grusvägen för helt plötsligt ser jag en älg springa över vägen, bara tjugotalet meter framför bilen. Ingen fullvuxen sådan men skogens konung är ändå ett magnifikt djur att skåda :-)  

Summering av dagen: mycket fint höstväder med delvis sol och lite blåst samtidigt som, efter mycket kämpande, fyra fiskar landades och ytterligare ett gäng hugg/känning av fisk ger ett högt helhetsbetyg. Förhoppningsvis dröjer det inte lika länge till nästa besök på Kronofisket i Harasjömåla.

>>L

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards